چکیده:
گسترش تجارت، جهانی شدن محصولات و خدمات و بینالمللی شدن شرکتها، همواره بر اهمیت روابط بازرگانی بینالملل افزوده است. روابط بازرگانی بینالملل ابعاد مختلفی را دربرمیگیرد که اثربخشی شرکتها را در بازار بینالمللی بهویژه بازار صادرات تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه به شرایط بازار پیچیده و دستخوش تغییرات مداوم و پی در پی، کسب سریع اطلاعات بازرگانی اغلب رمز موفقیت در بازارهای بینالمللی است و بازارمحوری بهعنوان دیدگاهی یکپارچه با تعیین توانایی سازمانها در پیشبینی، واکنش و تبدیل به سرمایه کردن تغییرات محیطی، عاملی است که عملکرد شرکتها را بهبود میدهد. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر بالقوهی بازارمحوری صادرکنندگان بر روابط بازرگانی بینالملل با تأکید ویژه بر وابستگی، همکاری و فاصلهی ارتباطی و تأثیر این ابعاد روی عملکرد صادرات است. بدین منظور با استفاده از یک روش پیمایشی، روابط بازارمحوری صادرکنندگان روی جنبههای رفتاری روابط بازرگانی بینالملل با عملکرد صادرات در نمونهی 44 نفری از صادرکنندگان فعال شهر مشهد مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد، بازارمحوری صادرکنندگان همکاری بین صادرکنندگان و طرف مقابل را ارتقا میدهند؛ در حالیکه وابستگی و فاصله ارتباطی را کاهش میدهند. بهعلاوه، عملکرد صادرات با همکاری بیشتر و فاصله ارتباطی کمتر بهبود مییابد، در حالیکه هیچ رابطه معناداری بین وابستگی و عملکرد صادرات یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه بـه اینکـه در زمینـه ی جنبـه هـای رفتاری روابط بازرگانی مطالعات تجربی کمتری صورت گرفته است ، این مطالعه بر مبنـای پژوهش های راسلا و همکارانش در سال ٢٠٠٧ که جنبـه هـای رفتـاری روابـط بازرگـانی را به صورت همکاری ، وابستگی و فاصله ارتباطی مطرح کرده اند، تأثیر بازارمحوری را بر ایـن ابعاد و تأثیر این ابعاد را بر عملکرد صادرات بررسی کند.
بحث و نتیجه گیری مسئله ی اصلی پژوهش این است که تأثیر بازارمحوری بر روابط بازرگانی بین الملل و تـأثیر این روابط بر عملکرد صادراتی چگونه است ؟ آیا رابطه بازارمحوری بـا جنبـه هـای رفتـاری روابط بازرگانی بین الملل شامل همکاری بیشتر و حداقل وابستگی و فاصله ی ارتباطی مورد تأیید قرار می گیرد؟ آیا عملکرد صادرات تحت تأثیر همکاری بیشتر و حـداقل وابسـتگی و فاصـله ارتبـاطی بهبـود مـی یابـد؟ فرضـیه هـای پـژوهش بـر ایـن اسـاس اسـت کـه هرچـه صادرکنندگان بازارمحورتر باشند، وابستگی آن ها به طرف مقابل کمتر، همکـاری بیشـتر و فاصله ی ارتباطی شان کمتر خواهد شد.
پیشنهادها ١- با توجه به تأثیر معنادار بازارمحوری بر کاهش فاصـله ی ارتبـاطی و وابسـتگی ، پیشـنهاد می شود که صادرکنندگان با به کارگیری دانش بازارمحوری و تسهیل فرآینـد ایجـاد و انتشار اطلاعات در بین بخش های وظیفـه ای ، میـزان شـناخت خـود را بـه محـیط بـازار توزیع کننده ی خـارجی ، عملیـات بازرگـانی و بـه طـور کلـی روابـط کـاری مشـتریان خارجی ، افزایش داده (کاهش فاصله ی ارتبـاطی ) و بـا توسـعه ی بخـش پـژوهش هـا در واحد مربوط ، میزان وابستگی خود را از لحـاظ ایـده هـای فنـی و الگوهـای پـژوهش و توسعه کاهش دهند."