چکیده:
با توجه به نقش كليدي بنگاه هاي مادر در هدايت كسب وكارهاي تابعه و حجم عظيم سرمايه هاي تحت مديريت، اشراف بر تحولات محيط بيروني در كنار درك كافي از كسب وكارهاي تابعه نقش تعيين كننده اي در موفقيت كلي گروه دارد. درنتيجه، اين ضرورت احساس مي شود كه مطالعات حوزه هوشمندي- كه از ديرباز بر شركت هاي تك كسب وكاره متمركز بود- بايد اكنون در تطابق با اقتضائات محيطي شركت هاي مادر و نيازهاي اطلاعاتي آنها ظهور يابد كه در اين پژوهش با عنوان هوش مادري يا هوشمندي بنگاه مادر معرفي شده است و شناسايي ابعاد و مولفه هاي آن مدنظر است. جامعه آماري پژوهش را در بخش كيفي، خبرگان دانشگاهي و اجرايي و در بخش كمي، مديران و كارشناسان شركت هاي هولدينگ و ديگر افراد مطلع تشكيل مي دهند. در بخش كيفي از روش تحليل محتوا و در بخش كمي از تحليل عاملي تاييدي استفاده شد. درنهايت، نتايج تحقيق وجود 33 مولفه موثر بر ايجاد هوش مادري را در قالب شش گروه (عامل) تاييد كرد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول و دوم سازة هوشمندی بنگاه مادر سازه عامل ها مؤلفه بار عاملی عدد معناداری آگاهی از قوت ها و ضعف های کسب وکارها 0/93 -- آگاهی از وضعیت درونی آگاهی از جهت گیری ها و راهبردهای کسب وکارها 0/89 21/28 کسب وکارها آگاهی از ویژگی های هیئت مدیرة شرکت ها 0/88 20/64 (٠/٨٤) ١٢/٤٩ آگاهی از وضعیت طرح ها و پروژه های کسب وکارها 0/64 11/09 آگاهی ازقابلیت ها و توانمندی های کسب وکارها 0/92 23/50 آگاهی از مشتریان کسب وکارها 0/91 -- آگاهی از محیط تجاری آگاهی از تأمین کنندگان کسب وکارها 0/91 21/62 کسب وکارها آگاهی از گزینه های اتحاد راهبردی 0/89 18/12 (٠/٧٢) ١٠/٣٢ آگاهی از نمایشگاه های تجاری 0/87 19/30 آگاهی از رقبای فعلی و بالقوة کسب وکارها 0/91 21/58 آگاهی از اختلافات کسب وکارهای هم گروه 0/90 -- آگاهی از محیط اشتراکی گروه آگاهی از تبادلات مالی گروه 0/89 19/16 (٠/٧٥) ١٠/٦٤ آگاهی از اشتراکات کسب وکارهای هم گروه 0/92 20/87 آگاهی از اعضای هیئت مدیرة مشترک 0/83 16/68 آگاهی از استانداردهای صنعت 0/88 -- آگاهی از مؤسسه های مالی اعتباری 0/79 14/66 آگاهی از محیط غیرتجاری آگاهی از مطبوعات و فضای رسانه ای 0/87 17/40 کسب وکارها (٠/٥٨) ٧/٨٣ آگاهی از انجمن های صنفی و سندیکاها 0/88 18/08 آگاهی از بازار نیروی کار کسب وکارها 0/75 13/49 آگاهی از نهادهای دولتی ، حاکمیتی و قانونگذاری 0/87 17/31 آگاهی از روندهای فناورانه 0/87 -- آگاهی از اوضاع اجتماعی - فرهنگی 0/84 15/68 آگاهی از محیط کلان گروه آگاهی از اوضاع اقتصادی 0/85 15/91 6/55 (0/50) آگاهی از اوضاع سیاسی و روابط خارجی 0/86 16/39 آگاهی از ملاحظات زیست محیطی 0/81 14/72 آگاهی از پروژه های برون سپاری خارج از گروه 0/85 -- آگاهی از نوسانات ارزش سهام کسب وکارها 0/68 11/45 آگاهی از بازارهای جدید قابل ورود 0/92 18/83 آگاهی از محیط اختصاصی آگاهی از تصویر بیرونی (برند) گروه 0/91 18/16 مادر (٠/٦٢) ٨/٣٦ آگاهی از گزینه های جایگزین مدیران ضعیف کسب وکارها 0/78 18/87 آگاهی از بحران های گروه و راهکارهای غلبه بر آنها 0/94 19/58 آگاهی از شرکت های مادر رقیب 0/93 19/32 آگاهی از فرصت های ادغام و تملیک 0/93 19/17 با توجه به نتایج تحلیل عاملی مرتبۀ اول ، بارهای عاملی تمام مؤلفه های احصاشده از مرحلـۀ کیفی تحقیق بالاتر از ٠/٥ است ."