چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسايي ذهنيت مشتريان مردد در تصميم گيري هنگام خريد اجرا شده است. به همين منظور از روش كيو، يكي از روش هاي تركيبي كيفي و كمي، استفاده شده است. تعداد 33 عبارت در ارتباط با نحوه تصميم گيري مشتريان مردد كه از مصاحبهها و مرور متون استخراج شده بودند، شكل دهنده فضاي گفتمان اين پژوهش بود. در بخش مصاحبه، 5 نفر از مشتريان هايپراستار به صورت قضاوتي و در بخش كمي به منظور مرتب سازي عبارات نمونهاي، 66 نفر به سبك تصادفي انتخاب شدند. دادهها در نرم افزار SPSS به روش تحليل عاملي كيو تجزيه و تحليل شدند. پايايي ابزار بر اساس آزمون آلفاي كرونباخ 0/952به دست آمد و روايي آن را نيز مشاركت كنندگان از طريق پاسخ به سوال انتهايي پژوهش تاييد كردند. در پايان 9 ذهنيت متفاوت از مشتريان مردد هنگام تصميم خريد به دست آمد. توصيه گرايي، كيفيت گرايي، برندگرايي، مدگرايي، لذت گرايي، قيمت گرايي، دانش گرايي، كشورگرايي و عادت گرايي، ذهنيت هاي مشتريان مردد در رويارويي با موقعيت تصميمگيري براي خريد و ترديد بين گزينه هاي تصميم هستند.
خلاصه ماشینی:
"پیشینه پژوهش هدف پژوهش روش پژوهش مقایسة نگرانی های زیست محیطی و پیمایش سطوح تردید در رفتار خرید ارائة چارچوب نظری برای تحلیل رفتار مشتریان گذری مروری ـ تحلیلی تجزیه و تحلیل تأثیر ابعاد ارزش ویژه بر نگرش مصرف کنندگان توصیفی ـ پیمایشی بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید توصیفی ـ همبستگی تفننی شناسایی و اولویت بندی معیارهای مؤثر بر انتخاب برند مقلد توصیفی ـ پیمایشی استفاده از طبقه بندی پترسون برای توصیفی ـ همبستگی بررسی تمایلات مشتریان شناسایی سبک های تصمیم گیری میان مشتریان فروشگاه های لوازم خانگی تهران توصیفی ـ پیمایشی نویسندگان (سال ) نتیجه افــرادی کــه دارای نگرانــی هــای آلبیراک و همکاران (٢٠١٢) زیست محیطی زیاد و تردیـد خریـد کم هسـتند، کنتـرل هـای رفتـاری بالایی دارند.
بر همین اساس مشتریانی که هنگام خرید با تردید مواجه می شوند به یکی از نه طریق زیـر، مسئلة خرید خود را حل می کنند؛ آنها یا به توصیة دیگران گوش می دهند (سبک توصیه گرایـی )، یا کیفیت را محور خرید قرار می دهند (کیفیت گرایی )، از برندهای محبوب یا آشنا برای حل مسئله کمک می گیرند (برندگرایی )، به روندهای بازار دقت می کنند (مدگرایی )، کاملا تفننی بـا موضـوع برخورد می کنند (لذت گرایی )، نسبت به قیمت ها از خود حساسیت نشان می دهند (قیمـت گرایـی )، کشور تولیدکنندة محصول را ملاک ارزیابی نهایی قـرار مـی دهنـد (کشـورگرایی )، طبـق عـادات همیشگی خود به خرید ادامه می دهند (عادت گرایی ) یا در حـل مسـئلة خریـد کـاملا از دانـش و اطلاعات اندوختة خود بهره می برند (دانش گرایی )."