چکیده:
مديريت درست و طرح ريزي راهبردي باكيفيت روابط فرهنگ و استراتژي، به عنوان اهرم قوي براي اجراپذيركردن راهبردهاي حياتي است. تحليل ماتريسي فرهنگ - استراتژي يكي از روشهاي رايج تحليل در مديريت روابط راهبرد و فرهنگ است؛ اين در حالي است كه فرايند جانمايي نقطه ای كسب وكارها و لحاظ نكردن دو مؤلفۀ قدرت فرهنگ سازماني (قوی - ضعيف ) و اهميت استراتژي (بقامحور - رشدمحور) در ماتريس كلاسیک فرهنگ - استراتژي، ازجمله كاستي هاي روش شناختي است كه توانايي انعكاس كامل سبک تفكر انساني را ندارد. از اين رو، مقالۀ حاضر به دنبال توسعۀ ماتريس فرهنگ - استراتژي با رويكرد فازي است. در اين بررسي، ضمن مطالعات كتابخانه اي غني، از آرا و نظرهاي خبرگان و درنهايت، الگوريتم های كمّي مناسب، نظير روش غربال سازي فازي استفاده شد. بر اين اساس، شش راهبرد فرهنگي
براي سناريوهاي شانزده گانۀ ماتريس بسط يافتۀ فرهنگ - استراتژي شناسايي و تأييد شد و با رويكرد فازي به جانمايي كسب وكار مطالعه شده در قالب برآورد منطقه اي پرداخته شد. نتایج بيان كنندۀ اين مهم است روش شناسی تبيين شده در مقالۀ حاضر با توجه به درصد مساحت هاي هر منطقه ، راهبردهاي فرهنگي معنادارتري را در سازمان دفاعي مطالعه شده تعيين اولويت و انتخاب كرد.
خلاصه ماشینی:
"یادآوری میشود که پیش تر سناریوهای شانزده گانۀ ماتریس بسط یافتۀ فرهنگ ـ استراتژی در قالب شش راهبرد فرهنگی (شکل ٢)، مبتنی بر مبانی نظری موضوع و آرای تیم خبرة صنعت بـا رویکرد دلفی برچسب گذاری شدند و اعتبارسـنجی آن ، توسـط کمیتـۀ خبرگـان سـازمان دفـاعی مطالعه شده در قالب پرسشنامه هایی به صورت اعداد کیفی هفت گزینه ای از فوق العـاده موافـق تـا فوق العاده مخالف (جدول ٣)، به ارزیابی ٨٠ خبرة منتخـب در سـطح سـازمان دفـاعی بـا شـروط ١/٩٦ = Z (بــرای ٥% = α)، ٠/٠٥ = E (خطــای آمــاری)، ٠/٢٥ = S٢ (واریــانس جامعــه ) و ١٠٠ = N (حجم جامعه ) و کاربست فرمول نمونه گیری نظری، گذاشته شد.
درواقع ، با بهره گیری از ماتریس کلاسیک فرهنگ ـ استراتژی و ارزیابی گسترة تغییرات به میزان «زیاد» و تناسب فرهنگی به میزان «کم » از سوی خبرگـان صـنعت مطالعه شـده و جانمـایی نقطه ای آن ، تنها پذیرش فرهنگ و تغییر مجدد استراتژیها (اهداف استراتژیک ، اهـداف کمـی و ابتکارات راهبردی) به عنوان راهبرد فرهنگـی منتخـب در مـدیریت روابـط فرهنـگ و اسـتراتژی قلمداد شد؛ این در حالی است که بسیاری از خبرگان صنعت دفاعی مطالعه شده بـر اهمیـت زیـاد برخی راهبردها و گریزناپذیربودن اجرای آنها پافشاری داشتند.
Designing the interactive model of strategy, organizational culture and environment in industrial organization at Iran.
A study on the causes of strategies failing to success, Journal of global strategic management, 6: 77- 91.
Using Structural Equation Modeling in Causal Relationship Design for Balanced Scorecard Strategic Map. WASET(49) cited in International Scholarly and Scientific Research & Innovation, 3(1): 137- 143."