چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی میزان تحقق هدفهای آموزشی درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی در دانشآموزان شهرستان نور انجام شده است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بوده است. جامعهی آماری این پژوهش متشکل از 836 دانشآموز پایهی ششم ابتدایی شهرستان نور بود که برحسب جدول کرجسی و مورگان 270 نفر از آنها بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامهای محققساخته با ضریب پایایی 88/ 0 استفاده شده است. سوالهای پژوهش با آزمونهای آماری تیتک نمونهای و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که همهی هدفهای آموزشی درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی تحقق یافتهاند (01/ 0> P ). همچنین، از نظر میزان تحقق این هدفها، «مهارت تامل در خود» در رتبهی اول و «مهارت تخیل» در رتبهی آخر قرار گرفتهاند (01/ 0> P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان به هدفهای آموزشی درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی دست یافتهاند.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، برنامه ی درسی «تفکر و پژوهش » پایه ی ششم ابتدایی ضمن بهره گیری از تجارب داخلی و خارجی در حوزه ی روش ها و ابزار پرورش تفکر، با رویکرد، اهداف ، روش های یاددهی ـ یادگیری ، ارزشیابی و منابع متناسب با فلسفه ی تعلیم و تربیت اسلامی و مبتنی بر برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است .
به منظور بررسی این سؤال که «آیا هدف های آموزشی درس تفکر و پژوهش پایه ی ششم ابتدایی تحقق یافته اند؟» از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده که در جدول شماره (٢) نتایج توصیفی و در ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 .
به منظور پاسخ گویی به این سؤال که «رتبه بندی هدف های آموزشی درس تفکر و پژوهش پایه ی ششم ابتدایی چگونه است ؟» از آزمون فریدمن استفاده شده است که نتایج حاصل از آن در جداول شماره (٤) و (٥) مشاهده می شود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول فوق نمایان گر آن است که هدف های درس تفکر و پژوهش پایه ی ششم ابتدایی به این ترتیب تحقق یافته اند: تأمل در خود، ابداع و خلق ، تحلیل ، هدایت مشاهدات ، پرسش گری ، قضاوت ، کاوشگری ، تفکر انتقادی ، خودارزشیابی ، تفکر سیستمی ، تصمیم گیری ، حل مسأله و تخیل .
به عبارتی ، دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی مشارکت کننده در این پژوهش توانسته اند به مهارت های تخیل ، حل مسأله ، تفکر انتقادی ، ابداع و خلق ، تفکر سیستمی ، پرسش گری ، کاوشگری ، هدایت مشاهدات ، تحلیل ، قضاوت ، تصمیم گیری ، تأمل در خود و خودارزشیابی دست یابند.