چکیده:
هدف: این مطالعه به بررسی ارتباط ابعاد کاراکتر و توانمندیهای احساسی ـ اجتماعی میپردازد. توانمندیهای احساسی ـ اجتماعی تاثیر چشمگیری بر عملکرد افراد دارند. کاراکتر در توسعه توانمندیها، نقش بنیادین دارد. با وجود این، تاکنون در راستای بررسی ارتباط ابعاد کاراکتر و توانمندیها مطالعه دقیقی انجام نشده است. در این مطالعه به ارتباط بین این دو عامل میپردازیم.
روش: این پژوهش کمی و با روش پرسشنامهای است. جامعه نمونه 165 نفر از دانشجویان ارشد مدیریت در ایران است. نمونهگیری بهصورت تصادفی و با ارسال ایمیل انجام شد. روایی تحقیق با مرور ادبیات، مصاحبه متخصصان، گزینش و بازگرداندن پرسشنامهها به فارسی طی چندین مرحله صورت گرفت. پایایی متغیرهای تحقیق با روش آلفای کرونباخ پس از تکمیل پرسشنامه سنجیده شد. در انتها، متغیرهای تحقیق به شکل میانگین محاسبه و با روش رگرسیون خطی تحلیل شدند.
یافتهها: ابعاد مختلف کاراکتر بر توانمندیهای احساسی ـ اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری داشتند. بهطور کلی در دسته توانمندیهای احساسی ـ خودآگاهی، ابعاد کاراکتر اعتدال، مسئولیتپذیری و تمامیت اخلاقی؛ در دسته توانمندیهای احساسی ـ خودمدیریتی ابعاد کاراکتر اعتدال، انگیزه، وراروی، مشارکت و شهامت؛ در دسته توانمندیهای اجتماعی ـ آگاهی اجتماعی، ابعاد فروتنی، انسانیت و شهامت و در دسته توانمندیهای اجتماعی ـ مدیریت ارتباطات بین فردی، ابعاد داوری، واوری، مشارکت، شهامت و تمامیت اخلاقی تاثیر مثبت و معناداری داشتند.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق اهمیت کاراکتر را در شکلگیری توانمندیهای احساسی ـ اجتماعی پررنگتر میکند. با توجه به نتایج، ابعادی نظیر اعتدال، انسانیت، فروتنی و وراوی بهعنوان ابعاد اثرگذار بر توسعه توانمندیها شناخته شدند که در مطالعات قبلی به آنها کمتر توجه شده بود. رهبری فروتنانه، مکانیزمهای انگیزشی مناسب و برنتابیدن رفتارهای غرورآمیز و غیرانسانی، راهکارهایی هستند که در راستای توسعه ابعاد کاراکتر به آنها اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
با وجود اهميت کاراکتر به عنوان يک مؤلفه اصلي اثرگذار بر شکل گيري و توسعه توانمندي هاي فردي ، اين حوزه نياز به مطالعات بيشتري دارد و تأثير کاراکتر و نحوه تعامل آن با توانمندي ها در مطالعات پيشين بررسي نشده است (استرام ، ورا و کروسان ٦، ٢٠١٧).
به طور خاص و بر اساس بررسي هاي انجام شده توسط نويسندگان مقاله و نظرهاي متخصصان حوزه منابع انساني در مطالعات پيشين ، تأثير ابعاد کاراکتر بر توانمندي هاي احساسي و اجتماعي بررسي نشده است .
Campbell, Dunnette, Lawler & Weick 6.
Durlak, Weissberg, Dymnicki, Taylor & Schellinger 8.
Shryack, Steger, Krueger & Kallie 7.
Ammeter, Douglas, Ferris & Goka 12.
به علاوه ، سال هاي متوالي از اين مدل براي دانشجويان رشته مديريت ، به منظور بررسي و توسعه توانمندي هاي احساسي و اجتماعي آنها، استفاده شده است .
در اين تحقيق ، تأثير همه ابعاد کاراکتر در کنار هم بر ابعاد مختلف توانمندي هاي احساسي و اجتماعي بررسي شده است .
Ros-Morente, Mora, Nadal, Belled & Berenguer 3.
روش پرسش نامه اي يکي از روش هاي مناسب براي سنجش ارتباط بين ابعاد مختلف کاراکتر و توانمندي ها و بررسي فرضيه تحقيق حاضر است .
Batista-Foguet, Boyatzis, Guillen & Serlavos 2.
Hair, Black, Babin & Anderson 2.
Managerial and leadership competencies: A behavioral approach to emotional, social and cognitive intelligence.
A 20-year view of trying to develop emotional, social and cognitive intelligence competencies in graduate management education.
Advances in motivation and achievement: Social psychological perspectives, 15, 81-118.
An examination of the relationship between emotional intelligence, positive affect and character strengths and virtues.