چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای تطبیق نظامهای تربیتمعلم انجام شده است. روش انجام پژوهش، روش نظریه مبنایی یا داده بنیاد و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته و چک لیستهای محققساخته است. جامعه مورد مطالعه شامل منابع مکتوب چون مقالات و کتب منتشره شده حوزه مطالعات تطبیقی در 20 سال اخیر و استادان، کارکنان و مسئولان دانشگاه فرهنگیان بودند. حجم نمونه علاوه بر 20 کتاب، 45 مقاله و 30 پایاننامه، 16 نفر از استادان وکارکنان و مسئولان ارشد دانشگاه فرهنگیان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شده و پژوهشگر را به اشباع اطلاعاتی رساندند. نتایج تحلیل مصاحبهها و منابع مکتوب در نظامهای تربیتمعلم به ترسیم الگویی مفهومی منتهی شد که در آن 12 مقوله در 3 بعد: عوامل زمینهای، عوامل داخلی، عوامل میانی؛ وجود دارد. بعد عوامل زمینهای شامل مقولات: جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که از 42 خرده مقوله استنتاج شدهاند. بعد عوامل داخلی شامل مقولات: مؤلفههای نظام تربیتمعلم، برنامه درسی، جذب دانشجو است که از 53 خرده مقوله به دست آمدند. بعد عوامل میانی شامل مقولات: الزامات تغییر، الگو برداری، بومیسازی است که مستخرج از 23 خرده مقوله بودند. این الگو به پژوهشگران تطبیقی در نظامهای تربیتمعلم کمک میکند تا به همه ابعاد ضروری در تطبیق توجه نمایند.
This research was aimed at drawing a model for the comparative of teacher education systems. The method of doing research is Grounded Theory. Data collection tools are interviews, researcher-made checklist, scientific texts such as book, article, thesis and ...In addition to the study population including 20 books, 45 papers and 30 theses, 16 professors, staff and senior officials of Farhangian University were selected by Snowball method, and had the researcher reach the informative saturation. The results of the analysis of the interviews and the study of the background in the teacher education systems led to the conceptual modeling, in which there are 12 categories in 3 dimensions: background factors, internal factors, intermediate factors. Background factors include categories: geographic, historical, political, social, economic and cultural, which has 42 subcategories. Then internal factors include the following: components of the teacher education system, curriculum, student attraction, which has 53 subcategories. Next, the middle factors include the categories: change requirements, modeling, localization, which has 23 subcategories. This model will help comparative researchers in the teacher education system to pay attention to all aspects of the comparative studies.
خلاصه ماشینی:
com Grounded Theory Methodology تاریخ دریافت مقاله : ٩٦/١١/٢٨ تاریخ دریافت مقاله نهایی: ٩٧/٦/١٥ تاریخ پذیرش : ٩٧/٧/١١ مقدمه در سال های اخیر گرایش به انجام پژوهش های تطبیقی در نظام های تربیت معلم بیش تر از قبل شده است و پژوهشگران تطبیقی در این حوزه تلاش دارند تا تمام یا بخشی از تربیت معلم یک کشور را با کشورهای دیگر مقایسه و تطبیق دهند.
بیان مسئله و چارچوب نظری بررسی پژوهش های تطبیقی در حوزه تربیت معلم نشان میدهد که در تطبیق های انجام شده ، هر یک جنبه هایی از تربیت معلم را بررسی کرده اند؛ مانند درکی (١٣٨٤) که به بررسی تحلیلی ویژگیهای نظام تربیت معلم ایران و دو کشور آلمان و ژاپن ؛ فهیمی (١٣٨٨) که به برنامه درسی تربیت دبیر ریاضی در ایران ، ژاپن ، سنگاپور، کره جنوبی و آمریکا؛ نیکوکار (١٣٨٨) که در زمینه گزینش و تربیت معلمان آموزش عمومی در کشورهای ایران ، آمریکا و فرانسه ؛ موحدیان (١٣٨٩) که به الگوهای آموزش زبان انگلیسی در ایران ، چین و سنگاپور پرداخته اند.
Gardner ١- مقولات الگوی تطبیق برای نظام های تربیت معلم کدم اند؟ ٢- ارتباط هر یک از مقولات با یکدیگر چگونه و در چه سطحی است ؟ روش پژوهش در این تحقیق از روش گرندید تئوری یا روش نظریه زمینه ای استفاده شده است که یکی از شاخص ترین روش ها است و میتواند به تولید معرفت متقن و باورپذیر منتهی شود (گلاسر و اشتراوس ١، ١٩٧١ به نقل از محمد پور،١٣٩٢).
با توجه به پژوهش های تطبیقی انجام یافته در آموزش وپرورش و همچنین نظام های تربیت معلم دو یا چند کشور، میتوان گفت که در بیش تر این پژوهش ها عوامل جغرافیایی به عنوان مقوله تطبیق در نظر گرفته شده اند.