چکیده:
لایه زیرین هرم دانش، «داده» است. با استفاده از دادهها به اطلاعات میرسیم و از اطلاعات، دانش کسب میکنیم و سپس به بینش و خرد دست مییابیم، از این رو میتوان به اهمیت «کیفیت داده» در پژوهش پی برد. دادههایی که اعتبار و کیفیت لازم را نداشته باشند، سرمنشأ خطاهای نتیجه پژوهش خواهند شد.
برای بهبود کیفیت دادههای پژوهش، محققان باید تمرکز و دقت بیشتری را بهکار گیرند تا ضمن کاهشدادن خطاهای نمونهگیری و غیرنمونهگیری، از تورش در دادهها بکاهند و پدیده جعلیبودن، نامتناسببودن، بهروز نبودن و... در دادههای پژوهشها بروز نکند.
خلاصه ماشینی:
سخن سردبيـر محسن نظري دانشيار، گروه مديريت بازرگاني ، دانشکده مديريت ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران .
ir کيفيت داده هاي پژوهش لايه زيرين هرم دانش ، «داده » است .
با استفاده از داده ها به اطلاعات مي رسيم و از اطلاعات ، دانش کسـب مـي کنـيم و سپس به بينش و خرد دست مي يابيم ، از اين رو مي توان به اهميت «کيفيت داده » در پژوهش پي برد.
براي بهبود کيفيت داده هاي پژوهش ، محققان بايد تمرکز و دقت بيشتري را بـه کـار گيرنـد تـا ضـمن کـاهش دادن خطاهاي نمونه گيري و غيرنمونه گيري ، از تورش در داده ها بکاهند و پديده جعلي بودن ، نامتناسب بودن ، به روز نبودن و...
هرم دانش هم گام با گسترش اينترنت و فناوري اطلاعات ، با پديده «داده هاي کـلان » روبـه رو مـي شـويم .
داده هـاي کـلان ، فرصتي براي ايجاد پژوهش هاي خوب است ؛ به شرطي که بـه کيفيـت داده هـا نيـز توجـه کنـيم .
٢٦٠- ٢٦١ © دانشکده مديريت دانشگاه تهران پژوهشگران به داده هاي تحقيق و کيفيت آن توجه بيشـتري کننـد.
کيفيت داده هاي پژوهش ، بايد يکي از دغدغه هاي مهم پژوهشگران باشد تا بتوانند به نتيجه گيري ها و کاربردهاي تحقيق خود اطمينان داشته باشند، در غير اين صورت اگر خشت اول را کج بنا نهيم تا انتهـا بـه مسـير درسـت نخـواهيم رفت .
محسن نظري سر دبير مجله مديريت بازرگاني دانشکده مديريت دانشگاه تهران