چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی چارچوب برنامه درسی ذهن شاد در دوره ابتدایی بود. این پژوهش جزء پژوهشهای ترکیبی، از نوع اکتشافی متوالی و مدل طبقهبندی بود که در دو مرحله کیفی و کمّی اجرا شد. بخش کیفی با استفاده از روش فراترکیب تبدیلی و طی شش مرحله ساندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. منابع گردآوری دادهها در بخش کیفی هفت پایگاه داده «اسکوپوس»، «امرالد»، «ساینس دایرکت»، «اشپرینگر» و «پروکوئست»، «پایگاه نشریات کشور» و «پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» بودند. دادهها با استفاده از روش کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند. چارچوب برنامه درسی ذهن شاد در دوره ابتدایی شامل عناصر اهداف (درک شادی به عنوان پادزهر در حل مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری)، محتوا (آموزش مهارتهای کارگروهی)، نقش معلم (عامل انگیزاننده)، نقش دانشآموز (فعال و تعاملی)، روشهای تدریس (شعر و آواز)، ارزشیابی (ترکیبی)، مواد آموزشی (ایفای نقش)، نوع برنامه درسی (رسمی و قصد شده)، سطح تحصیلی (دوره ابتدایی)، مشارکتکنندگان در طراحی و اجرای برنامه درسی (معلم و دانشآموز)، مکان (کلاس درس) و زمان آموزش (45 دقیقه) طراحی شد. سپس بخش کمّی بهمنظور اعتباریابی چارچوب مذکور تعریف گردید. بخش کمّی با استفاده از روش توصیفی پیمایشی و مقیاس محققساخته انجام شد. جامعه آماری در بخش کمّی تمامی معلمان دوره ابتدایی و آشنا با مبانی مشاوره تحصیلی، برنامهریزی درسی و مدیریت آموزشی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 65 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز به عنوان نمونه انتخاب و مقیاس مربوطه بین آنان توزیع گردید. به منظورتعییناعتبارمقیاس،ازروشاعتبارمحتوا و محاسبه شاخصهای نسبت روایی محتوا و روایی محتوا استفاده شد. پایایی ابزار نیز توسط روش همسانی درونی محاسبه گردید. دادههای کمّی با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی تجزیه و تحلیل شدند که در نهایت مشخص گردید چارچوب برنامه درسی ذهن شاد در دوره ابتدایی از اعتبار لازم برخوردار میباشد. نتیجه اینکه نیاز کودکان، تنها به بهرهمندی از آموزش مناسب محدود نمیشود بلکه کودک، نیاز مهم دیگری هم دارد و آن هم نیاز به شادی و نشاط است.
The purpose of the present study was to design and validate the happy brain curriculum framework in primary school. This research was one of the mixed researches of consecutive exploratory type and classification model which was performed in two qualitative and quantitative stages. The qualitative part was performed using the meta- synthesis method in seven stages of Sandloski and Barroso (2007). The Happy Brain curriculum framework was designed in the elements of goals, content, teacher role, student role, teaching methods, evaluation, teaching materials, place and time of teaching. Afterward the quantitative section was defined to validate mentioned framework. The quantitative part was performed using the descriptive survey method and the researcher-made scale. The statistical population of this section was primary school teachers, and the relevant tools were distributed among 65 primary school teachers in Shiraz. In order to determine the validity of the scale, the content validity method and the calculation of the content validity ratios and content validity were used. Quantitative data were analyzed using the confirmatory factor analysis method, which finally revealed that the happy brain curriculum framework in the primary school has the necessary validity.
خلاصه ماشینی:
چارچوب برنامه درسي ذهن شاد در دوره ابتدايي شامل عناصر اهداف (درک شادي به عنوان پادزهر در حل مشکلات اجتماعي، عاطفي و رفتاري)، محتوا (آموزش مهارت هاي کارگروهي)، نقش معلم (عامل انگيزاننده )، نقش دانش آموز (فعال و تعاملي )، روش هاي تدريس (شعر و آواز)، ارزشيابي (ترکيبي)، مواد آموزشي (ايفاي نقش )، نوع برنامه درسي (رسمي و قصد شده )، سطح تحصيلي (دوره ابتدايي)، مشارکت کنندگان در طراحي و اجراي برنامه درسي (معلم و دانش آموز)، مکان (کلاس درس ) و زمان آموزش (٤٥ دقيقه ) طراحي شد.
داده هاي کمي با استفاده از روش تحليل عامل تأييدي تجزيه و تحليل شدند که در نهايت مشخص گرديد چارچوب برنامه درسي ذهن شاد در دوره ابتدايي از اعتبار لازم برخوردار ميباشد.
teaching learning methods ٦) ارزشيابي :١ فرايندي براي پژوهش جهت بهبود ماهيت برنامه درسي ، رويه هاي اجرايي و روش هاي آموزشي مي باشد که بر يادگيري و رفتار فراگيران اثر مي گذارد ) ,Ross &Sanchez ٢٠١٢ ؛ ٢٠١٢ ,Tan &Zhao, Zhao ؛ ٢٠١٤ ,et all &Lucas (.
instructional space بر اين اساس پژوهش حاضر با مطالعه و بررسي اصول و مباني آموزش ذهن شادي محور، با استفاده از طبقه بندي نه گانه )١٩٩١( Klein و با رويکرد بازساختارسازي ١ ( & Creswell ٢٠١١ ,Plano Clark) به طراحي چارچوب برنامه درسي ذهن شاد پرداخته است .
Investigating the effectiveness of happiness education with an Islamic approach on psychological well-being and religious orientation of high school students in the second year of Kerman.