چکیده:
آموزش مهارتهای نوشتاری به دانشآموزان دوزبانه همواره یکی از مهمترین وظایف نظام آموزشی در مقطع ابتدایی بوده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شیوه آموزشی ژانرمدار بر مهارت نوشتن دانشآموزان دوزبانه پایه پنجم ابتدایی در درس زبان فارسی مدارس ابتدایی شهر ارومیه انجام شده است. روش تحقیق آزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 98-1397 بودند که ابتدا مدرسۀ مورد نظر با شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب، سپس در این مدرسه بعد از کسب نظر موافق مدیر و معلم، یک کلاس به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید. دانشآموزان این کلاس (30 نفر) به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. قبل از شروع برنامه مداخله، آزمون محقق ساخته مهارت نوشتن با تأیید روایی و پایایی، شامل (شرححالنویسی، خلاصهنویسی، خاطرهنویسی و گزارشنویسی) برای هر دو گروه به عنوان پیشآزمون اجرا شد. سپس متغیر مستقل (شیوه آموزشی ژانرمدار) در 10 جلسه 45 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا و گروه کنترل با استفاده از روش سنتی آموزش دیدند. پس از پایان آموزشها، آزمون فوق مجدداً برای هر دو گروه به عنوان پسآزمون اجرا گردید. دادههای گردآوریشده از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که آموزش مهارت نوشتن با استفاده از تدریس به شیوۀ ژانرمدار در مقایسه با روش معمول کلاسی بهطور معناداری باعث افزایش مهارت نوشتن در دانشآموز شد. با توجه به یافتههای تحقیق حاضر میتوان نتیجه گرفت که شیوۀ آموژشی ژانرمدار میتواند به طور مثبت و معناداری مهارت نوشتن دانشآموزان دوزبانه را بهبود بخشد.
The genre-based method is one of the new methods in language teaching, which today has many uses in the world, especially in education for bilingual students, this study was investigation of the effectiveness of the genre-based teaching model on the writing skill of the bilingual students of the fifth elementary school in the Persian language lesson in Urmia. This quasi-experimental study was conducted with pre-test and post-test design. The statistical population of the study consisted of all the bilingual students of the fifth grade elementary school of Urmia in the academic year of 1394-1394 with 11432 people. A total of 30 students were selected in two equal groups (15 subjects). The experimental and control group was trained in writing skills by teaching the genre and using the usual method of classroom instruction for 10 sessions of 45 minutes. The groups trained a researcher-made test of 4 writing skills, abstract writing memoirs and reporting as a pre Test and post-test completed. Data were analyzed by covariance method using spss 18 software. Findings showed that teaching writing skills using teaching in genre-based way compared with the usual classroom method significantly increased writing skills in students. According to the results of this research, it is suggested to use this method to increase writing skills in students to be.
خلاصه ماشینی:
Behravan, Hajian, Zolfaghari et al نتايج تحقيق پژوهشگران نشان ميدهد که آموزش نوشتن در سال هاي نخستين مدرسه بسيار مهم است طوري که کيفيت نگارش در دوره هاي بعدي تحصيلي متأثر از اين مهارت هاي اوليه کسب شده است Nemati and( )٢٠١٦ ,Ghafouri اما فوريز به نقل از )٢٠٠٧ ,Zafari Nejad, Javadi and Dortaj( معتقد است که دانش آموزان دوره ابتدايي در نوشتن نسبت به ساير مهارت ها ضعيف ترند.
با در نظر گرفتن اين مهم ، تحقيق حاضر درصدد آن است که اثربخشي شيوه آموزش ژانرمدار بر مهارت نوشتن دانش آموزان دوزبانه پايه پنجم در درس زبان فارسي را مورد بررسي قرار دهد.
بنابراين سؤال اصلي تحقيق اين است که آيا شيوة آموزشي ژانرمدار بر مهارت نوشتن دانش آموزان دوزبانه پايه پنجم در درس زبان فارسي تأثير دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردي و از نظر کنترل محقق بر متغيرهاي تحقيق ، از نوع آزمايشي با طرح پيش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل بود.
شاخص هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه ، براي بررسي تأثير برنامه آموزشي ژانرمدار بر مهارت هاي نوشتن (شرح حال نويسي ، خلاصه نويسي ، خاطره نويسي ، گزارش نويسي ) دانش آموزان دوزبانه پايه پنجم در درس زبان فارسي از تحليل مانکوا استفاده شده است .