چکیده:
هدف پژوهش حاضر، واکاوی مؤلفههای سواد فرهنگی برای دانشآموزان دوره دوم متوسطه است. داده ها بر اساس یک طرح پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی و با استفاده از گامهای هفتگانه سندلوسکی و باروس (2006) جمع آوری شدهاند. انتخاب نمونه با استفاده از ملاک های پذیرش و عدم پذیرش و برنامۀ مهارتهای ارزیابی حیاتی[1] صورت گرفت سپس با درنظرگرفتن میزان ارتباط با موضوع پژوهش منابع اولیه غربال و تعداد 26 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد، در ادامه با استفاده از تحلیل محتوای و کدگذاری باز و محوری منابع منتخب مورد تحلیل قرار گرفت. جهت بررسی قابلیت اعتبار یافتهها از ضریب توافق بین دو کدگذار استفاده شد که مقدار 76/. به دست آمد. نتیجه این تحلیل شناسایی 4 بعد و 14 مؤلفه بود. بعد خودآگاهی فرهنگی شامل سواد چندفرهنگی، مهارتهای عملی، مهارتهای آکادمیک، آشنایی با نمادها و مهارتهای زندگی بود. بعد تفکر انتقادی شامل تفکر سطح بالاتر و استدلال صحیح، تقسیمبندی دانش، بستر استفاده و فرایند است. بعد مسئولیتپذیری مشتمل بر دو مؤلفه مسئولیتپذیری فردی و مسئولیت اجتماعی و مدنی بوده و بعد رهبری تأثیرگذار شامل الزامات فرهنگی جوامع آینده و نقشهای تأثیرگذار جهانی است. نتایج این پژوهش میتواند مبنایی برای برنامهریزان، پژوهشگران و دستاندرکاران حوزه تعلیموتربیت در بعد فرهنگی باشد.
[1]- CASP
خلاصه ماشینی:
در مطالعات و پژوهش هايي که حول محور سواد فرهنگي صورت گرفته است ، سواد فرهنگي به عنوان زمينه آگاهي فرهنگي (Dean ، ٢٠١٧، Liu ، ٢٠١٧، Moncada Linares ،2016 ،Lynch &Schaefer ،2017 ،Willis &Shulsky, Baker, Chvala, ، ٢٠١٧)،شهروند ديجيتال (Farmer ،٢٠١٨)، پلوراليسم فرهنگي (Oh ، ٢٠٢١)، توسعه برنامه (,Aue Maxim, Hoyng, Lancaster &Schaumann, ،2013 ،Shulsky ،Ton &Ziegahn, ، ٢٠١١، Sun و همکاران ، ٢٠٢١)، تفکر انتقادي (Walubita &Mkandawire ، ٢٠١٥، ndezGabriela Me و همکاران ،٢٠٢٠)، نژادپرستي (Rutten ، ٢٠٢١، Mattheis &Demerath ، ٢٠١٢، Mash Ohana &، ٢٠١٥، Varghese ، ٢٠١٦)، توسعه ديدگاه هاي متعدد در روند آموزش (Li ، ٢٠١٧، ,Machado ,Woodard Vaughan, Coppola & ،2017 ،Giovanelli &Mason ،2017 ،Steyn &Reygan ، ٢٠١٧)، مطالعات بين فرهنگي (Shliakhovchuk ،٢٠٢١)، مطالعات مرتبط با خواندن ( Kiefer، ٢٠١٤ Kazembe ،٢٠١٧،Cedillo ،٢٠٢٠) و جامعه شناسي (Dockery ، ٢٠١٤، Lizardo ، ٢٠١٧،Ritchie ، ٢٠١٧) شناخته شده است .
خودآگاهي فرهنگي (Cultural self-awareness): بر مبناي يافته هاي پژوهش در اين مطالعه دانش آموزان دوره متوسطه براي ارتقاي سواد فرهنگي و تعامل مؤثر در محيط چندفرهنگي ايران بايد از خودآگاهي فرهنگي برخوردار باشند.
com/scholarly-journals/inter-cultural-literacies-towards- inclusive/docview/2478791798/se-2?accountid=45153 Center for Planning and Information Technology of the Ministry of Education.
Cultural competence for global research and development: Implications for school and educational psychology.
Validation of Multicultural Education Components for Curriculum Design, Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, Seventh Year, Issue, 28 [In Persian] Reygan, F.