چکیده:
Chomsky cannot help wondering at the fact that we, despite so vast evidence, have little knowledge about the obvious evidence. A good example, I think, is the child’s way of first language acquisition. A great many researchers have studied various aspects of child language acquisition at different stages of the child’ life and have brought to light many details of language development. However, it remains uncertain how the child can cope with this heavy task of language acquisition within the first two years of his life. Since its birth, the child begins acquiring the intonation, the sound, the phoneme, the word, the meaning, and the structure of the language, to which he is exposed so fast that it is beyond our imagination. Mind that the same child is unable to do the simplest addition or subtraction of numbers within the early years of life. Thus, the intriguing question for Chomsky is: How is it that the child can acquire the complex system of a language such as English, Turkish, Japanese, Chinese … very fast despite so little and often deficient linguistic input?
چامسکی نمی توان د ا ز این واقعیت که ما، علیرغم شواهد بسیا ر گسترده، اطلاعات کمی د ر مورد شواهد اشکا ر داریم، شگفت زد ه
نشود. به نظر من، یک مثال خوب ، روش یادگیری زبان اول توسط کودک است. بسیاری ا ز محققان جنبه های مختلف فراگیری زبان
کودک را د ر مراحل مختلف زندگی کودک مورد مطالعه قرا ر داده اند و جزيیات زیادی از رشد زبان را اشکار کرده اند. با این حال ،
هنو ز مشخص نیست که کودک چگونه می تواند با این وظیفه سنگین فراگیری زبان در دو سال اول زندگی خود کنا ر بیاید. کودک ا ز
بدو تولد شروع به فراگیری لحن، صدا، واج، کلمه، معنا و ساختا ر زبانی می کند که انقد ر سریع در معرض ان قرا ر می گیرد که فراتر
از تصور ماست. توجه داشته باشید که همان کودک نمی تواند ساده ترین جمع یا تفریق اعداد را د ر سال های اولیه زندگی انجام
دهد. بنابراین، سوال جالب برای چامسکی این است: چگونه است که کودک میتوان د سیستم پیچیده زبانی مانند انگلیسی، ترکی، ژاپنی ،
چینی را ... با وجود ورودیهای زبانی کم و اغلب ناقص ، خیلی سریع به دست اورد ؟