چکیده:
دانشآموزان از سخنرانان مسلط و غیر مسلط تفاوتی نشان نداد.یکی از پیشنهادهای علمی برخاسته از یافتههای این پژوهش آن است که معلمان میتوانند با افزایش سطح تسلط خود بر مطالب درسی و نیز با اجتناب از کاربرد اصطلاحات مبهم،بر روشنی بیان خود و به دنبال آن بر میزان یادگیری دانشآموزان بیفزایند. د.همچنین،سخنرانان غیر مسلط بیشتر از سخنرانان مسلط از اصطلاحات مبهم استفاده کردند،ولی در نسبت بیانات«آ،ا و اوم»تفاوتی با هم نداشتند.نتایج آزمون پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سخنرانان مسلط بالاتر از نتایج آزمون پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سخنرانان غیر مسلط بود،اما نتایج ارزشیابی
خلاصه ماشینی:
"یکی از پیشنهادهای علمی برخاسته از یافتههای این پژوهش آن است که معلمان میتوانند با افزایش سطح تسلط خود بر مطالب درسی و نیز با اجتناب از کاربرد اصطلاحات مبهم،بر روشنی بیان خود و به دنبال آن بر میزان یادگیری دانشآموزان بیفزایند.
بنابراین،سؤالات اصلی پژوهش حاضر این بوده است که معلمان غیر مسلط در قیاس با معلمانمسلط به موضوع درسی از چه اصطلاحات مبهمی استفاده میکنند؟و آیا این عدم تسلط معلمان در میزان یادگیری دانشآموزان آنان مؤثر است؟در راستای سؤالات پژوهش، فرضیههای زیر تدوین شدند: 1-از نظر معلمان رسمی آموزش و پرورش،سخنرانانی که به موضوع تدریس تسلط ندارند از سخنرانانی که مسلطاند،مبهمتر سخن میگویند.
همچنین مقایسههای انجام شده برای تکتک سؤالات پرسشنامه ارزشیابی نشان میدهد که t محاسبهشده برای سؤالات ب(قاطعیت)،ج(توضیحات کامل)،د(منسجم)،هـ(آمادگی)،و (اطمینان)،ز(سازماندهی)،ر(قابل درک بودن)،د(کلام آرامشبخش)،ذ(روشن بودن کلام)،و س(توضیحات روشن)در سطح کمتر از 0/50 معنادار است،لذا با اطمینان 59 درصد میتوان گفت که ارزشیابیهای ارائهشده برای سخنرانان مسلط در تمام سؤالات بجز سؤال الف(دقیق بودن)بالاتر از سخنرانان غیر مسلط بوده است.
بحث هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تسلط سخنران به مطالب درسی بر 4 متغیر وابسته زیر بوده است: 1-ارزشیابی معلمان رسمی آموزش و پرورش از سخنران 2-روشنی بیان یا میزان استفادهء سخنران از اصطلاحات مبهم 3-میران پیشرفت تحصیل دانشآموزان 4-ارزشیابی دانشآموزان از سخنران.
در ارتباط با متغیر وابستهء دوم،یافتههای پژوهش نشان داد که سخنرانان غیر مسلط بیشتر از سخنرانان مسلط از اصطلاحات مبهم در سخنرانی خود استفاده کردهاند و این تفاوت زمانی که نسبت اصطلاحات مبهم آنها در مصاحبه از همین نسبت در سخنرانیهایشان کم شد،افزایش پیدا کرد."