چکیده:
نقش اعطای حق امتیاز(فرنچایزینگ)در رشد کسبوکار،ایجاد مشاغل و توسعه اقتصادی به طور گستردهای در نقاط مختلف جهان شناخته شده است.بااینحال،تا جایی که میدانیم مطالعهای راجع به فعالیتهای امتیازی در ایران انجام نشده است که به دلیل نوپایی این فعالیتها در کشور ما میباشد.هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه امتیاز دهنده-امتیازگیرنده و رفتار خرید امتیازگیرنده در استان تهران با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری بود.یافتههای مطالعه از اینکه کیفیت سیستم(دربرگیرنده پشتیبانیهای اولیه،پشتیبانیهای مستمر و کنترلها)و محیط(شامل بازاریابی و تبلیغات رسانهای)،عوامل اثرگذار بر مقاصد خرید امتیاز میباشند پشتیبانی نمود.با وجود اینکه از مزیتهای مختلف خرید امتیاز برای امتیازگیرندگان پشتیبانی شد، نیازهای برآورده نشده آنان در مورد جوانب مرتبط با خدمات پشتیبانی و بازاریابی از سوی امتیازدهنده مشهود بود.یافتههای این مطالعه چارچوبی را برای بهبود رابطه میان امتیازدهندگان و امتیازگیرندگان ایرانی جهت ایجاد شراکتی پایدارتر و همکارانهتر فراهم میآورد.
خلاصه ماشینی:
"هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه امتیاز دهنده-امتیازگیرنده و رفتار خرید
برای دست یافتن به اهداف این پژوهش،از مدل رفتار خرید امتیازگیرنده هینگ(9991)و
امتیاز،توسط محققان در این مطالعه به عنوان متغیر وابسته استفاده شده و"قصد خرید"
مدل اندازهگیری در تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم شامل 5 متغیر
تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم(مدل اندازهگیری محیط)
تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم(مدل اندازهگیری کیفیت سیستم)
تحلیل عاملی اکتشافی برای سازه ویژگیهای امتیازگیرنده به سه عامل(شامل ویژگیهای
تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم شامل 6 متغیر نشانگر میباشد.
تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم(مدل اندازهگیری ویژگیهای امتیازگیرنده)
سیستم نیز اثر مثبت برابر با 0/37 و معنادار(3/48-)بر قصد خرید امتیاز داشته و فرضیه سوم
آنان مورد بررسی قرار گرفت که در آن میان ارتباطات بیشتر در سیستم(23%)،عمل به وعدهها در مورد تبلیغات و بازاریابی توسط امتیازدهنده(23%)و خدمات پشتیبانی منظم و
هدف اولیه این مطالعه شناسایی عوامل مهم در خرید امتیاز از دیدگاه امتیازگیرندگان و
بررسی اثر این عوامل بر مقاصد خرید امتیازگیرندگان سیستمهای امتیازی خدمات غذایی
در مطالعه حاضر اثر مثبت عامل ویژگیهای امتیازگیرنده بر قصد خرید امتیاز پشتیبانی
در این تحقیق برخلاف مطالعهچو،اثر هزینهها بر قصد خرید امتیاز تایید نشد.
عامل در مطالعه چو بهعنوان سومین عامل اثرگذار بر قصد خرید امتیاز شناخته شده بود.
توسعه کشور ما بایستی جهت تداوم خود به آن توجه داشته باشند،زیرا رابطه ایدهآل میان امتیازدهنده-امتیازگیرنده رابطهای بر پایه اطمینان متقابل،ملاحظه و همکاری بوده که برای
تحلیلهای مرتبط با خرید امتیاز برای امتیازگیرنده و امتیازدهنده هر دو مفید است."