چکیده:
گردشگری به-دلیل آثار مثبت اجتماعی، فرهنگی و تاثیر در رشد اقتصادی درآمدزایی در حال تبدیل شدن به صنعت اول در جهان است اغلب کشورها منبع مهمی برای فعالیت های تجاری، کسب درآمد، اشتغال زایی مبادلات خارجی محسوب می شود. ایران نیز به دلیل برخورداری از منابع مختلف برای توسعه گردشگری زمینه های لازم برای توسعه و بهره برداری از این صنعت را دارد. یکی از مناطق گردشگری ایران منطقه گردشگری سرعین است. به همین دلیل برای دستیابی به راهکارهای توسعه گردشگری به بررسی دو عامل موثر در رضایت گردشگران در این منطقه پرداخته شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش همبستگی انجام شده و از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی در گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری گردشگرانی است که در مرداد ماه به منطقه سرعین اردبیل مسافرت داشته اند. با توجه به نامشخص بودن تعداد گردشگران(جامعه آماری) از نمونه گیری تصادفی قابل دسترس استفاده شد. ضریب همبستگی برای تجزیه و تحلیل سوال ها جهت رد یا تایید فرضیه ها استفاده شده است. از آنجا که این بررسی با هدف ارزیابی کیفیت خدمات با مولفه رضایت از خدمات گردشگری انجام شده نخست با مرور مبانی نظری عوامل موثر گردشگری شناسایی و در دو طبقه عوامل سازمانی و محیطی قرار گرفتند. سپس با استفاده از مدل تحلیل شکاف به بررسی شکاف انتظارات و ادراکات گردشگران پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان داد، بین عوامل سازمانی و محیطی و رضایت گردشگران به ترتیب با ضریب 577/0 و 34/0 رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. شاخص های این عوامل بر اساس مدل تحلیل شکاف اولویت بندی بر اساس آن پیشنهادهایی برای اقدام های اصلاحی ارایه شد.
خلاصه ماشینی:
"پارک های عمومی و فضای سبز شاخص دوم و بقیه شاخص ها به ترتیب اولویت به شرح زیر نیازمند توجه و اصلاح هستند: خدمات بهداشتی منطقه ، هزینه هتل و اسکان ، حمل ونقل عمومی به مناطق مختلف ، رستوران ها یا کیفیت غذا و نوشیدنی ، سرگرمی های ورزشی ، هنری و فرهنگی ،کیفیت مراکز اقامتی ، خرید بلیت و رزرو هتل ، کیفیت اطلاع رسانی و تابلوهای مراکز دیدنی ، وضعیت قیمت در مقایسه با مبدأ، تعداد گزینه های گردشگری در منطقه ، وضعیت خدمات سرویسی و تعمیر اتومبیل ، وضعیت ترافیک جاده ها، مهمان نوازی مردم منطقه ، قیمت کالاها و خدمات ، خدمات اورژانسی و اضطراری ، نحوه برخورد اهالی منطقه ، آب های معدنی منطقه ، حفاظت پلیسی و همکاری ماموران انتظامی ، چهره ظاهری و عمومی منطقه ، امنیت اجتماعی منطقه ، امنیت جاده ها، چشم انداز و مناظر طبیعی منطقه و وضعیت آب و هوای منطقه قرار گرفتن چشم انداز و مناظر طبیعی منطقه و وضعیت آب و هوای منطقه در اولویت آخر، نشان می دهد که این دو عامل به دلیل منشأ طبیعی جزء اولویت های اصلاحی نیستند(میزان اهمیت مؤلفه های ٢٥گانه یاد شده ، شکاف ادراکات و انتظارات گردشگران ، نمره مؤلفه ها و اولویت اقدامات اصلاحی برای آن ها به ترتیب در جدول ٢ آمده است )."