چکیده:
هدف از مطالعه حاضر بخش بندی مشتریان مختلف گوشی تلفن همراه بر حسب مزایای مورد انتظار بود. بخش بندی بازار شامل نگاه به یک بازار ناهمگن به صورت یک تعداد بازار همگن کوچک تر در پاسخ به ترجیحات مختلف محصول میان بخش های مهم بازار است. بدین منظور با استفاده از ابزار پرسشنامه به روش نمونه گیری ناحیه ای، داده های 770 نفر از سه کلان شهر تهران، مشهد و شیراز مبنای تحلیل واقع شده است. برای بخش بندی بازار از روش تحلیل عاملی و تحلیل خوشه ای، برای تحلیل جمعیتشناختی از آزمون کای دو پیرسون و برای تحلیل بوم شناختی درون خوشه ای از آزمون های آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد، 71 مولفه انتخاب گوشی همراه در قالب 15 عامل قرار می گیرند که در مجموع 63 درصد از رفتار مشتریان را در زمینه انتخاب گوشی همراه تبیین می کنند. همچنین بر اساس نتایج تحلیل خوشه ای، مشتریان به 3 خوشه (بخش) تقسیم شدند. همچنین مشخص شد، خوشه ها بر حسب متغیرهای سن، شغل، وضعیت تاهل و شهر محل اقامت با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما از نظر سطح تحصیلات، درآمد و جنسیت بین خوشه ها تفاوتی مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"عوامل اصلی انتخاب گوشی تلفن همراه حاصل از نتایج تحلیل عاملی عوامل اصلی انتخاب گوشی تلفن همراه عامل اول (درصد واریانس تبیین شده =٨/٨٣٧) کیفیت دوربین مجهز بودن به دوربین دوم(آلفای کرونباخ =٠/٩٠) قابلیت عکسبرداری در شب عکسبرداری ازتصاویر متحرک(میانگین =٤/٨٧) قابلیت بزرگنمایی دوربین فوکوس اتوماتیک مجهز به قابلیت ضبط ویدیویی کلید میانبر برای دوربین حافظه داخلی پشتیبانی از حافظه جانبی و با حجم بالا عامل دوم (درصد واریانس تبیین شده =٨/١٦٩) قابلیت اتصال به تلویزیون قابلیت ساخت آلبوم(آلفای کرونباخ =٠/٩٠) کیفیت پخش موزیک پخش MP٣ به جای زنگ (میانگین =٥/٠٠) وجود میانبرها برای موسیقی لوازم جانبی همراه گوشی پشتیبانی ازفرمت های مختلف کیفیت هندز فری عامل سوم (درصد واریانس تبیین شده =٥/٩٢٤) منوها و دسترسی آسان به آنها برخورداری از زبان فارسی (آلفای کرونباخ =٠/٩٠) کامل بودن منوی فارسی برخورداری از نور برای شب (میانگین =٤/٧١) وجود تقویم فارسی دفترچه راهنما به زبان فارسی عامل چهارم (درصد واریانس تبیین شده =٥/١٠٦) استفاده از چند برنامه همزمان یواس بی و دیتا کابل (آلفای کرونباخ =٠/٩٠) موقعیت یاب سیستم عامل گوشی (میانگین =٥/١٢) قابلیت اتصال به اینترنت نرم افزارهای موجود در بازار عامل پنجم (درصد واریانس تبیین شده =٤/٤٦٧) صدای زنگ سیستم ضبط صدا(آلفای کرونباخ =٠/٩٠) قدرت لرزاننده آیفون (میانگین =٤/٦٧) سیستم فرمان صوتی منشی گوشی عامل ششم (درصد واریانس تبیین شده =٤/٩٤) خوشدستی گوشی قابلیت تعویض قاب(آلفای کرونباخ =٠/٩٠) طراحی و زیبایی ظاهری وزن گوشی (میانگین =٥/٣١) تنوع رنگ عامل هفتم (درصد واریانس تبیین شده =٤/٢٧٢) صفحه نمایش حساس به لمس تبلیغات جذاب(آلفای کرونباخ =٠/٩٠) دوسیم کارته بودن تک بودن گوشی (میانگین =٣/٩٤) امکان بازی های پیشرفته عامل هشتم (درصد واریانس تبیین شده =٣/٤٤٠) شهرت شرکت سازنده عمر گوشی موبایل (آلفای کرونباخ =٠/٩٠) اعتبار، طول مدت و پوشش گارانتی توصیه های دوستان و خانواده(میانگین =٥/٢٠) امکان تعمیر و خدمات پس از فروش عامل نهم (درصد واریانس تبیین شده =٣/٣٤٠) کیفیت صدا هنگام مکالمه (آلفای کرونباخ =٠/٩٠) کیفیت و سرعت برقراری ارتباط (میانگین =٦/٢٢) آنتن دهی عامل دهم (درصد واریانس تبیین شده =٣/٣٣٢) مدت نگهداری شارژ باطری (آلفای کرونباخ =٠/٩٠) سرعت شارژشدن باطری (میانگین =٦/٠٤) عمر باطری عامل یازدهم (درصد واریانس تبیین شده = ٣/٠٣٤) قیمت گوشی (آلفای کرونباخ =٠/٩٠) عدم افت زیاد قیمت درنمونه دسته دوم (میانگین =٥/٤٢) مقاوم بودن در برابر ضربه عامل دوازدهم (درصد واریانس تبیین شده =٢/٦٣٧) نمایشگر خارجی (آلفای کرونباخ =٠/٩٠) حالت اسکرین سیور (میانگین =٤/٣٤) نوع ، اندازه و نحوه چیدمان دکمه ها عامل سیزدهم (درصد واریانس تبیین شده =٢/٥١٤) اندازه صفحه نمایشگر (آلفای کرونباخ =٠/٩٠) وضوح تصویر نمایشگر (میانگین =٥/٦٢) عامل چهاردهم (درصد واریانس تبیین شده =٢/٣٣٠) حفاظت در مقابل ویروس تهدیدکننده (آلفای کرونباخ =٠/٩٠) امکان گذاشتن رمز ورود برای منوهای عامل پانزدهم (درصد واریانس تبیین شده =١/٩٩٦) قابلیت پخش رادیو (آلفای کرونباخ =٠/٩٠) قابلیت پخش کانال های تلویزیون (میانگین =٤/٠١) تحلیل خوشه ای تجزیه و تحلیل خوشه ای روشی آماری جهت گروه بندی داده ها یـا مشـاهدات بـا توجـه بـه شباهت یا درجه نزدیکی آن ها محسوب می شود."