چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) بر عملکرد حافظه فعال انجام شد. جامعه ی این پژوهش عبارت بود از کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 88-1387مشغول به تحصیل بودند. به منظور انتخاب نمونه آماری پژوهش، تعداد 175 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس، با اجرای آزمون ظرفیت حافظه فعال (اقتباس از دانیمن و کارپنتر، 1980) و پرسشنامه تلفیقی چهل و چهار سوالی راهبردهای یادگیری (کرمی، 1381) تعداد 40 نفر از دانش آموزان گروه نمونه که نمره پائین تر از میانگین در این دو آزمون کسب کرده بودند، انتخاب شدند. آنگاه، به طور تصادفی، 20 نفر از آنان در گروه کنترل و20 نفر دیگر در گروه آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت10 جلسه یک ساعته تحت آموزش راهبردهای یادگیری قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات آموزش، به عنوان پس آزمون، عملکرد حافظه فعال هر دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفت. داده های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون، با استفاده از آزمونt گروه های مستقل و همبسته مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد، آگاهی و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری روی عملکرد حافظه فعال اثر مثبت دارد. این نتایج می تواند کاربردهایی برای تدریس و یادگیری اثربخش داشته باشد که در مقاله ی حاضر به آن پرداخته می شود.
his study aimed to investigate the effect of training learning strategies (cognitive and metacognitive) on working memory performance of high school girl students in Tehran city. The statistical society comprised all the high school girl students in Tehran in the academic year of 1387-88. Among them, 175 people were selected using cluster sampling method. Then, performing working memory test (adapted from Daneman and Carpenter, 1980) and forty-four integrated questionnaire of learning strategies (Karami, 1381), 40 students who scored lower than the average in the two tests were selected. Then, 20 subjects were randomly replaced in the control group and 20 others in the experimental group. Experimental group were trained learning strategies for 10 sessions of one hour per week. After training sessions, working memory of both control and experimental groups were measured. Data obtained from pre-test and post-test, were analyzed using t test for independent groups. Findings showed that knowledge and use of cognitive and metacognitive learning strategies has a positive effect on working memory performance. These results may have some implications for effective teaching and learning which will be discussed in the present paper.
خلاصه ماشینی:
"yromem gnikrow o} تربیتی بر این باورند،پی بردن به نقش تعیین کنندۀ حافظۀ فعال در یادگیری و دیگر تکالیف پیچیدۀ شناختی و نیز استفادۀ درست از راهبردهای یادگیری در کتابهای درسی در طول مطالعه،به دانشآموزان کمک خواهد کرد که بیشتر و بهتر یاد بگیرند.
بر این اساس،آشنایی یادگیرندگان با ساز و کار حافظه به ویژه حافظۀ فعال و راههای افزایش کارایی آن و نیز آگاهی از راهبردهای یادگیری به خاطر اهمیت و جایگاهی که در امر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دارند،ضروری است در پژوهشها و تولیدات علمی از سوی روانشناسان و پژوهشگران عرصۀ تعلیم و تربیت مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
oicamaD & lenarT o} اهداف پژوهش هدف کلی بررسی اثر آموزش راهبردهای یادگیری(شناختی و فراشناختی)بر عملکرد حافظۀ فعال دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر تهران در سال تحصیلی 88-1387.
جهت بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری برعملکرد حافظۀ فعال دانشآموزان، میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون آزمودنیها در گروه آزمایش با استفاده از آزمون t همبسته مورد مقایسه قرار گرفت(جدول 8).
برای بررسی این فرضیه نیز ابتدا میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون راهبردهای فراشناختی آزمودنیها در گروه آزمایش با استفاده از آزمون t گروههای همبسته مورد مقایسه قرار گرفت(جدول 10).
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری(شناختی و فراشناختی)بر عملکرد حافظۀ فعال دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر تهران انجام شد.
یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری(شناختی و فراشناختی)بر عملکرد حافظۀ فعال دانشآموزان اثر مثبت دارد."