چکیده:
ارزش های توصیفی و سنتی می توانند تاثیرات متفاوتی در حیطه های آموزشی و عاطفی داشته باشند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر نوع ارزشیابی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دوم ابتدایی شهر تهران بود. در این تحقیق، 108 نفر دانش آموزان سال دوم ابتدایی مورد پژوهش قرار گرفتند. نیمی از آنها در مدارس مشغول به تحصیل بودند که به شیوه ارزشیابی سنتی آزمون می شدند و نیم دیگر همتاهای آنها در مدارس توصیفی بودند. نمونه گیری به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انجام گرفت و چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر تهران مورد نمونه گیری قرار گرفت. آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان و آزمون های پیشرفت تحصیلی درس های فارسی و ریاضی مورد بررسی و داده ها با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از معنی دار بودن تفاوت های پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان با توجه به نوع ارزشیابی در دانش آموزان داشت و دانش آموزانی که به روش توصیفی ارزشیابی شدند پیشرفت تحصیلی بالا و اضطراب امتحان پایین داشتند. این الگوی تفاوت در مورد متغیر اضطراب امتحان با جنسیت تعامل نشان داد و رابطه نوع ارزشیابی با اضطراب امتحان در گروه مونث مشاهده گردید. این یافته ها با دیدگاهی هماهنگ است که در آن ارزشیابی توصیفی با عملکرد تحصیلی بالا و اضطراب امتحان پایین رابطه دارد.
خلاصه ماشینی:
"yhpruM & sakuoL حاضر به منظور مقایسه پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان مدارس دخترانه و پسرانه پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران براساس بهرهمندی از ارزشیابی توصیفی یا سنتی پرداخته و نیز بر آن است تا تأثیر جنسیت در هرگونه رابطه احتمالی بین متغیرهای فوق را بررسی نماید.
پرسشهای به کار رفته در آزمونهای پیشرفت تحصیلی درسهای فارسی و ریاضی توسط پژوهشگران طراحی شده و فرایند ساخت آن بدین شرح میباشد؛ابتدا با توجه به اهداف مختلف آموزشی از دیدگاه بلوم،با در نظر گرفتن هدف و حجم مربوط به آن هدف در کتاب کلاس دوم ابتدایی تعدادی سوال طراحی گردید که از پنج معلم مربوطه با میانگین سابقه تدریس 25 سال در مورد روایی محتوایی سؤالات نظرسنجی گردید و در نهایت با تعویض سوالاتی که روایی لازم را (1).
با توجه به آنکه پیشرفت تحصیلی با دو درس فارسی و ریاضی مورد سنجش قرار گرفتهاند برای بررسی وجود تفاوت با توجه به متغیرهای جنسیت و نوع ارزشیابی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه تحلیل واریانس در جدول بالا،نشاندهنده معنادار بودن تأثیر متغیر نوع ارزشیابی میباشد(20/66- F ،0/000< p( بنابراین،گروه با نوع ارزشیابی سنتی در مقایسه با گروه با نوع ارزشیابی توصیفی اضطراب امتحان بیشتری دارند.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر به منظور مقایسه پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان مدارس دخترانه و پسرانه پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران براساس بهرهمندی از ارزشیابی توصیفی یا سنتی انجام گرفت و نتایج نشان داد تفاوت نمرات شاخصهای پیشرفت تجصیلی دانشآموزانی که ارزشیابی سنتی دارند و دانشآموزانی که ارزشیابی توصیفی دارند،معنیدار است.
kcabdeef tnemssessa evitamrof fo tceffe eht :moorssalc ecneics loohcs elddim ni noitavitom dna tnemeveihcA ."