چکیده:
امروزه ارزیابی اعتباری مشتریان به یکی از چالش هـای مهـم تصـمیم گیـری مـدیران تبدیل شده است ، بـه خصـوص کـه شـمار کلاهبـرداری هـا افـزایش یافتـه و مطالبـات معـوق شرکت های تجاری روبه فزونی است . تصمیم گیری در مورد مشتریان و اعتبـار آنهـا از یـک سـو متکی بر قضاوت خبرگان بوده و از سوی دیگر، اطلاعات مشتریان اغلب به صـورت غیرقطعـی ، مبهم و غیرقابل دسترس هسـتند. خبرگـان بـا تکیـه بـر شـواهد، مـدارک ، اطلاعـات کیفـی و تجربه های خود، اغلب با استفاده از واژه های کلامی اقدام به توصیف مشتریان کرده و در مـورد آنها به قضاوت می پردازند. در این پژوهش با به کارگیری مزایای منطـق فـازی و سیسـتم هـای خبره ، یک سیستم خبره فازی برای حل مسئله مطرح شده ، ارائه شده است که با بهـره گیـری از روش استنتاج ممدانی و فازی سازی ورودی ها و فازی زدایی خروجی ها، درنهایـت رتبـة اعتبـاری مشتری را تعیین می کند. در آخر، سیستم مورد نظر در شرکت پخش البرز طراحی و پیاده سـازی شده است ، به گونه ای که نتایج دقت ٩١/٢٥درصدی سیستم در رتبه بندی اعتبـاری مشـتریان را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به بررسی های انجام گرفته در مورد پیشینه پژوهش هـای داخلـی و خـارجی در مـورد رتبه بندی اعتباری ١ مشتریان ، هیچ سیستم خبرة ٢ فازی مبتنی بر قانون کـه دارای پایگـاه دانـش متشکل از تجربه ها و دانش خبرگان برای رتبه بندی اعتباری مشتریان شرکت های تجاری باشـد، مشاهده نشده است .
بنابراین از اهداف کلی این پژوهش ، ارائه یک سیستم هوشمند با اتکا بر روش هـای علمـی و مبتنی بر دانش خبرگان برای بررسی کم هزینه و دقیق تر درخواست های خرید اعتباری مشـتریان حقیقی و ارتقای سطح بررسی های کارشناسی اعتبارات در کسب وکار مورد مطالعه و درنهایـت در تمامی شرکت های تجاری است .
خلاصه مطالعات انجام شده در زمینة رتبه بندی اعتباری پژوهشگر روش رتبه بندی اعتباری هدف پژوهش Beaver,1966 استفاده از روش های آماری و نسبت های مالی پیش بینی ورشکستگی شرکت ها Altman,1968 تحلیل ممیز چند متغیره ( Z‐Score) پیش بینی ورشکستگی Abd2o0u0,e8t al, مدل شبکه های عصبی تعیین رتبه اعتباری مشتریان ChuLainng& 009 مرحله اول ، تقسیم مشتریان به دو دسته خوب و بد با یک مدل بر پایة شبکه های عصبی و در مرحلـه دوم ، ارزیـابی مجـدد بـا استفاده از روش CBR ساخت یک مدل رتبه بندی اعتباری مجدد اسکندری ، ١٣٨٥ مدل رگرسیون لوجیت و با استفاده از عواملی مانند ثبات شغلی ، وثیقه و درآمد به بررسی احتمـال عـدم نکـول تسـهیلات هـر مشتری پرداخته و اقدام به رتبه بندی مشتریان می کند.
رتبه بندی اعتباری مشـتریان حقـوقی بانـک ملت بی نظیر، ١٣٨٨ روش آلتمن امتیازدهی اعتباری مشتریان حقوقی بانک ها ملکی ، ١٣٨٩ شبکه های عصبی جلو سویه چند لایـه و روش یـادگیری پـس انتشار خطا تعیین رتبه اعتباری مشتریان حقیقی بانک ها پیشینه نظری سیستم های خبره ، برنامه های رایانه ای هستند که طراحـی مـی شـوند تـا بعضـی از مهـارت هـای خبرگان را در دسترس دیگر افراد قرار دهند (٢٠١١ ,Yaghoobi &Farshchi )."