چکیده:
هر مشتری یا مصرف کننده با سبک تصمیم گیری مشخصی بـا بازارهـای مختلـف در ارتباط است و این سبک ها در طول زمان کمابیش ثابت باقی می مانند. ایـن پـژوهش بـا هـدف شناسایی سبک های تصمیم گیری مدل اسپرولز و کندال ، در بین مشتریان فروشـگاه هـای لـوازم خانگی شهر تهران انجام گرفته است . مدل اسپرولز و کندال با این فرض که مصرف کنندگان بـا استفاده از سبک های تصمیم گیری خاصی اقدام به خریـد مـی کننـد، هشـت سـبک مختلـف را شناسایی کرده که تا کنون در کشورهای زیادی مورد آزمون قرار گرفته اند. سوال اصلی بـه ایـن صورت مطرح می شود که سبک های تصمیم گیری خرید براساس مدل اسپرولز و کندال در بـین مشتریان فروشگاه های لوازم خانگی در سطح شهر تهران چیست ؟ نمونـة آمـاری ایـن پـژوهش شامل ٣٥٠ نفر از اعضای جامعة آماری بود که به طور تصادفی با اسـتفاده از روش نمونـه گیـری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در ایـن پـژوهش ، پرسـش نامـة حضوری بود. نتیجة تجزیه وتحلیل داده ها بیانگر آن بود که هفت سـبک (شـش سـبک قبلـی و یک سبک جدید) در میان خریداران لوازم خانگی در بازار جمهوری شهر تهران شناسـایی شـد و از این میان ، سبک ایده آل خواهی در درجه اهمیت بالاتری نسبت به سایر سبک ها بوده است .
خلاصه ماشینی:
"سؤال اصلی بـه ایـن صورت مطرح می شود که سبک های تصمیم گیری خرید براساس مدل اسپرولز و کندال در بـین مشتریان فروشگاه های لوازم خانگی در سطح شهر تهران چیست ؟ نمونـة آمـاری ایـن پـژوهش شامل ٣٥٠ نفر از اعضای جامعة آماری بود که به طور تصادفی با اسـتفاده از روش نمونـه گیـری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند.
(2001) هفت سبک در چین Mishra (2010) هشت سبک در هند Mokhlis & salleh (2009) شش سبک در مالزی جزنی ، عزیزی و حلوایی (١٣٨٩) پنج سبک در ایران Backwell & Mitchell (2003) پنج سبک در آلمان (دختران نسل Y) Ghodeswar (2011) شش سبک در هند در بسیاری از پژوهش ها، مدل پیشنهادی اسپرولز و کندال به عنوان عوامل تأثیرگذار بر خریـد و شیوه های تصمیم گیری مصرف کنندگان معرفی شده و مورد توجه قرار گرفتـه اسـت .
13 5 نتایج به دست آمده از تحلیل های بیشتر، حاکی از آن است کـه رابطـة معنـاداری بـین شـغل ، جنسیت ، میزان درآمد ماهانه ، تعداد افراد خانواده ، گروه سنی و وضعیت تأهـل (بـه غیـر از حرفـه افراد)، در تعیین سبک تصمیم گیری خرید بین مشتریان لوازم خانگی در شهر تهران وجود دارد.
نقش تفاوت بعد فرهنگی به طور آشکار مشاهده می شود؛ به گونه ای که در جوامع مختلف شاهد سبک های تصمیم گیری کمتر و یا حتی بیشتر (جدیدتر) هسـتیم ، ولـی چنـد سـبک ایـده - آل خواهی ، حساسیت نسبت به برند کالا، تمایل به خرید برای سـرگرمی و حساسـیت نسـبت بـه قیمت ، کمابیش در تمامی جوامع قابل مشاهده است ."