چکیده:
هدف پژوهش پیش رو، تجزیهوتحلیل وضعیت راهبردی دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی ایران است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. برای گردآوری دادههای موردنیاز از جامعۀ آماری پژوهش شامل مدیران، اعضای هیئت مؤسس و استادان دانشگاهها و مؤسسههای غیرانتفاعی کشور، از روش نمونهگیری خوشهای با بهکارگیری دو پرسشنامه استفاده شده است. برای این کار، پس از بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش در حوزۀ آموزش عالی و همچنین مبانی مدیریت استراتژیک (راهبردی)، عوامل مرتبط استخراجشده از طریق پرسشنامهها بر اساس آزمونهای آماری متناسب، مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه به تجزیهوتحلیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و سپس ماتریس ارزیابی عوامل داخلی پرداخته شد. بر همین اساس، ماتریس همزمان عوامل داخلی و خارجی و همچنین ماتریس سوات شکل گرفت و درنهایت، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدامات راهبردی بهدست آمد. بر این اساس، وضعیت راهبردی دانشگاهها و مؤسسههای غیرانتفاعی در کشور تعیینشده و بر مبنای تحلیلهای انجامگرفته، پیشنهادهای نظری و کاربردی متناسب ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"برای بعد قوت ها مقدار آزمون ** عوامل مربوط به بعد قوت ها وجود استادان مجرب و متعهد در هیئـت هـای مؤسس و امنای مؤسسه ها و دانشگاه ها 3/467 0/860 8/790 384 0/000 0/472 تأیید تأـملاین شکیمفیست ـئوملاطلنو مبؤ آسمسوزـه ی و دانشـگاه بـرای 5/260 0/774 8/660 384 0/000 0/950 تأیید حمایت و پشتیبانی از نیروهای مبتکر و خلاق و ارائة خدمات و تسهیلات لازم 4/320 0/433 6/920 384 0/000 0/433 تأیید جذب کادر آموزشی باتجربه و خبره در سـطح بالا برای تدریس با همکاری نزدیک اسـتادان دانشگاه های منطقه 3/467 0/221 4/583 384 0/000 0/963 تأیید ترسیم اهداف دقیق پیش رو بر اساس برنامـة زمان بندی کوتاه مدت ، میان مدت و درازمدت 7/290 0/911 7/239 384 0/000 0/888 تأیید داشتن برنامه و هدف برای حوزة دانشجویی 7/445 0/388 7/112 384 0/000 0/804 تأیید تلاش برای توسعة مؤسسه و دانشگاه از لحاظ رشته های جدید 4/735 0/674 6/824 384 0/000 0/655 تأیید اتدساتریجک رفیضایامآکماونازت ی و تمجناهسیزب تاعآم موازشمی لکی و 6/077 0/906 4/903 384 0/000 0/430 تأیید توسعة رشته های متنوع در سـطح کارشناسـی ، کارشناسی ارشد و بالاتر 6/066 0/779 8/211 384 0/000 0/472 تأیید داشتن دانشجویان علاقـه منـد و بـا انگیـزه و مستعد 7/480 0/803 8/944 384 0/000 0/765 تأیید استفاده از تـوان بخـش خصوصـی در احـداثساختمان و توسعة زیرسـاخت هـای مؤسسـه و دانشگاه 5/750 0/684 7/396 384 0/000 0/644 تأیید دریافت تسـهیلات بـانکی و اسـتفاده از تـوان مالی هیئت مؤسس 6/480 0/633 8/629 384 0/000 0/583 تأیید * منظور sig است .
حاجی پور و سلطانی (١٣٨٧) در بررسی برنامه ریزی اسـتراتژیک بـرای نظـام آمـوزش عـالی ، ضمن ارائة عوامل و حوزه های اصلی آن ، بر بعد منابع انسانی تأکید ویژه دارند و در چند سرفصـل به آن اشاره کرده اند، به همین ترتیب پژوهش حاضر هم در قالب نقش کلیدی استادان و اعضای هیئت علمی در بخش های مختلف تحلیل عوامل ، آن را مورد اشاره و تأکید قرار داده است ."