چکیده:
این پژوهش تأثیر بازاریابی کارآفرینانه را در نوآوری، با درنظرگرفتن اثر تعدیلگری دو عامل گرایش به یادگیری و ساختار سازمانی، بررسی میکند و رابطة بین نوآوری و عملکرد بازاریابی را در قالب الگوی مورد نظر پژوهش میسنجد. جامعة آماری این پژوهش، مدیران و کارکنان بازاریابی و فروش 42 شرکت فعال در سه صنعت اتوماسیون صنعتی، مخابرات و ارتباطات، رایانه و تجهیزات دیجیتال است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محققساخته با پایایی و روایی مقبول است که به تعداد 250 عدد در بین مدیران و کارکنان بازاریابی و فروش 42 شرکت فعال در سه صنعت مورد نظر توزیع شد که تعداد 195 پرسشنامه بازگشت و تحلیل شد. نتایج حاصل از بررسی الگوی مورد نظر نشان داد بازاریابی کارآفرینانه در نوآوری، و نوآوری بر عملکرد بازاریابی هر سه صنعت تأثیر دارد و همچنین، گرایش به یادگیری و ساختار سازمانی دارای اثر تعدیلگری در رابطة بین بازاریابی کارآفرینانه و نوآوری است.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد بازاریابی از طریق نوآوری ( مطالعه موردی : شرکت های فعال در سه صنعت اتوماسیون صنعتی ، مخابرات و ارتباطات ، رایانه و تجهیزات دیجیتال ) علی صفری، راضیه قره باشلونی این پژوهش تأثیر بازاریابی کارآفرینانه را در نوآوری ، با درنظرگرفتن اثر تعدیلگری دو عامل گرایش به یادگیری و ساختار سازمانی ، بررسی می کند و رابطه بین نوآوری و عملکرد بازاریابی را در قالب الگوی مورد نظر پژوهش می سنجد.
نتایج حاصل از بررسی الگوی مورد نظر نشان داد بازاریابی کارآفرینانه در نوآوری، و نوآوری بر عملکرد بازاریابی هر سه صنعت تأثیر دارد و همچنین ، گرایش به یادگیری و ساختار سازمانی دارای اثر تعدیلگری در رابطه بین بازاریابی کارآفرینانه و نوآوری است .
Learning Orientation ساختار سازمانی ١، پرداخته می شود و سپس ، تأثیر نوآوری بر عملکرد بازاریابی سنجیده می شود و به این پرسش اصلی که بازاریابی کارآفرینانه چگونه بر عملکرد بازاریابی در شرکت های مورد بررسی تأثیرگذار است پاسخ داده می شود.
نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون درمورد فرضیه اول ( به تصویر صفحه مراجعه شود)چنانکه جدول ٦ نشان میدهد ضریب همبستگی پیرسون گویای آن است که در سه صنعت مورد بررسی ، بین بازاریابی کارآفرینانه و نوآوری رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون درمورد فرضیه دوم ( به تصویر صفحه مراجعه شود)عملکرد بازاریابی رایانه و تجهیزات دیجیتال ٦٥ ٠/٢٠ ٠/٠٢٨ چنانکه جدول ٨ نیز نشان میدهد، ضریب همبستگی پیرسون گویای آن است که در سه صنعت مورد بررسی بین نوآوری و عملکرد بازاریابی رابطه معناداری وجود دارد.
International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 19)2(: 238-260.