چکیده:
موضوع این مقاله بررسی جدالهای پارادایمی در برنامهدرسی و تحلیل ادعای پاینار مبنی بر جابجایی پارادایم است. پس از مقدمه، منازعههای پارادایمی در برنامهدرسی تشریح شده تا نسبت آنها با ادعای جابهجایی پارادایم مشخص و زمینه برای بحث پیرامون این ادعا فراهم شود. در این راستا سه موضعگیری شامل: الف) دیدگاه حامی وجود پارادایم برنامهدرسی، ب) دیدگاه معتقد به نبود پارادایم برنامهدرسی یا پذیرش یک تلقی خاص و ج) دیدگاه محافظهکار درباره بود یا نبود پارادایم برنامهدرسی معرفی گردیده است. در ادامه، موضع پاینار درباره جابهجایی پارادایم در برنامهدرسی مطرح شده، ضمن معرفی تلاشهای اصلی وی و بعضی نومفهومگرایان برای اثبات جابهجایی پارادایم، استدلالهای این گروه نقد و تحلیل شده است. تلاشهای پاینار و نومفهومگرایان عبارتاند از استناد به تاریخ علم برای اثبات جابهجایی پارادایم از نظر تامس کهن، معرفی سنتگرایی به عنوان پارادایمی به حاشیه رانده شده و همچنین تولید آثار مکتوب و بهطور خاص کتاب نظریهپردازی برنامهدرسی. نقد و بررسی تلاشها به این نتیجه منتهی شده است که با وجود اهمیت و نقش برجسته نهضت نومفهومسازی، به دلایلی نمیتوان آنرا در معنای مورد نظر تامس کهن مصداقی از جابهجایی پارادایم دانست. در بخش پایانی، از منظری غیر از جابهجایی پارادایم به نومفهومسازی برنامهدرسی نگریسته شده و ماهیت آن معرفی گردیده است.
خلاصه ماشینی:
در ادامه ، موضع پاینار درباره جابه جایی پارادایم در برنامه درسی مطرح شده ، ضمن معرفی تلاش هـای اصلی وی و بعضی نومفهوم گرایان برای اثبات جابه جایی پارادایم ، استدلال های این گروه نقد و تحلیل شـده است .
تلاش های پاینار و نومفهوم گرایان عبارت اند از استناد به تاریخ علم برای اثبات جابه جایی پـارادایم از نظر تامس کهن ، معرفی سنت گرایی به عنوان پارادایمی به حاشیه رانده شده و همچنین تولید آثار مکتـوب و به طور خاص کتاب نظریه پردازی برنامه درسی.
محور گفت و شنودها، این پرسش بوده اسـت کـه آیـا مـیتـوان در حـوزه برنامه درسی جهت گیریهایی یافت که ویژگیهـای پـارادایمی مـورد نظـر تـامس کهـن ٣ را داشـته باشند؟ مفهوم جابه جایی پارادایم نیز در رشته برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته و پاینـار٤ بـه عنـوان رهبر گروهی که در دهه ی هفتاد میلادی با نام نومفهوم گرایان و جریان نومفهوم سازی ٥ به عرصـه ی برنامه درسی وارد شدند آن را مطرح کرد.
پاینـار در آن مقدمـه ایـن سـؤال را مطـرح مـیکنـد کـه آیـا مـیتـوان نومفهوم سازی مطالعات برنامه درسی را از نظر تامس کهن ، معادل جابه جایی پارادایم دانسـت ؟ او بـه طور روشن میگوید جواب این پرسش مثبت است اما دیگران از جمله تنر و تنر در صحت آن تردید دارند (براون ، ١٩٨٨، ص ١٦).
Curriculum theorizing ٢- پاینار پس از کتاب نظریه پردازی برنامه درسی و در سال های اخیر، کتاب های مختلفی را به صورت فردی یا گروهی منتشر کرده است .