چکیده:
عزت نفس یکی از مباحث مهم روان شناختی و روان درمانی هست و عوامل زیادی از قبیل کیفیت روابط والدین و انگیزه پیشرفت در آن تاثیر میگذارند. هدف این پژوهش بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت روابط والدین (پدر و مادر)، انگیزه پیشرفت و انگیزه تحصیلی بر عزت نفس دانش آموزان هست . جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در پایه ششم شهر تهران در سال ١٣٩٣ بودند که تعداد ٢٤٧ نفر از دانش آموزان شهرستان شهریار تهران با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که کیفیت زندگی والدین و انگیزه پیشرفت و همچنین انگیزه تحصیلی به عنوان متغیر میانجی بر عزت نفس دانش آموزان تاثیر داشته است (٠/٠١< p). با توجه به یافته های این پژوهش میتوان چنین نتیجه گیری کرد که کیفیت روابط والدین و انگیزه پیشرفت و همچنین داشتن انگیزه تحصیلی باعث افزایش عزت نفس دانش آموزان شده و به طورکلی مدل پژوهش تائید میشود.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت روابط والدین (پدر و مادر)، انگیزه پیشرفت و انگیزه تحصیلی بر عزت نفس دانش آموزان هست .
نتایج نشان داد که کیفیت زندگی والدین و انگیزه پیشرفت و همچنین انگیزه تحصیلی به عنوان متغیر میانجی بر عزت نفس دانش آموزان تأثیر داشته است (٠/٠١&lt; p).
با توجه به یافته های این پژوهش میتوان چنین نتیجه گیری کرد که کیفیت روابط والدین و انگیزه پیشرفت و همچنین داشتن انگیزه تحصیلی باعث افزایش عزت نفس دانش آموزان شده و به طورکلی مدل پژوهش تائید میشود.
واژگان کلیدی : انگیزه تحصیلی، انگیزه پیشرفت ، کیفیت روابط والدین ، عزت نفس ، دانش آموزان مقدمه یکی از ضروریترین مباحثی که در زندگی هر انسانی مطرح است و در موفقیت ها و شکست های فرد تأثیری مستقیم دارد نگرش فرد نسبت به خود هست ؛ دانش آموزی که به ظرفیت ها و تواناییهای خود اعتماد داشته باشد ازنظر بهداشت روانی در شرایط خوبی خواهد بود و به موفقیت های فراوانی خواهد رسید.
انگیزه پیشرفت یکی از متغیرهای اصلی است که بر فرایند آموزش و عملکرد دانش آموزان تأثیر میگذارد و همین باعث بالا رفتن عزت نفس دانش آموز میشود (اکبری، ١٣٨٦).
Black &amp; Deci در بسیاری از تحقیقات همبستگی معنیدار بین عزت نفس باانگیزه تحصیلی گزارش شده است (موجز١٩٩٧،١).
یافته های این پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی والدین و انگیزه پیشرفت بر عزت نفس دانش آموزان تأثیر میگذارد، همچنین انگیزه تحصیلی نیز به عنوان متغیر میانجی بر عزت نفس دانش آموزان تأثیر دارد.
Eurasia Journal of Mathematics, Science &amp; Technology Education.