چکیده:
خريد آني مصرف كننده از مباحث اصلي بازاريابي است كه تحت تاثير عوامل گوناگوني از جمله عوامل فرهنگي، روان شناسي، شخصي و موقعيتي قرار مي گيرد. اين واقعيت كه خريد مي تواند به دلايل مختلفي به جز نياز انجام گيرد، به بازاريابان كمك مي كند كه درك بهتري از رفتارهاي مصرف كنندگان به دست آورند. مطالعه اين رفتار به فهم اين موضوع كمك مي كند كه چرا مصرف كننده در زمان خريد، رفتار خاصي از خود نشان مي دهد. پژوهش پيش رو به بررسي اهميت و تاثير ارزشهاي فرهنگي بر خريد آني مصرف كنندگان مي پردازد. اين پژوهش توصيفي و از نوع همبستگي به شمار مي رود و ابزار جمع آوري داده هاي آن پرسشنامه است. جامعه آماري آن مصرف كنندگان و خريداران شهر تهران در نظر گرفته شده است. نمونه آماري 307 نفر و روش نمونهگيري طبقه اي است. يافته ها نشان مي دهد ارتقاي شخصي، رابطه مثبت معناداري با بعد عاطفي و شناختي خريد آني دارد و با كاهش سطح محافظه كاري، بعد عاطفي و شناختي خريد آني افزايش مي يابد و با بهبود گشودگي در برابر تغييرات، بعد شناختي خريد آني افزايش مي يابد.
خلاصه ماشینی:
"با در نظر داشتن ادبیات نظری و مطالعات انجام شده در این زمینه ، فرضیة اصلی این پژوهش عبارت است از: فرضیة اصلی : ارزش های فرهنگی مصرف کنندگان ایرانی با خرید آنی رابطة مثبت معنـاداری دارد.
پرسشنامة این پژوهش از سه بخش تشکیل شده است ؛ بخش اول برگرفته از مدل ورپلانکن و همکارانش (٢٠٠١) با ٢٠ سؤال به سنجش خرید آنی می پردازد؛ بخـش دوم بـا بهـره منـدی از مدل شوارتز (٢٠٠٣) مشتمل بـر ٥٧ سـؤال ارزش هـای فرهنگـی را مـی سـنجد و بخـش سـوم سؤال های مربوط به جمعیت شناختی را مطرح می کند.
برآورد پایایی هر سه بخش پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ و پایایی ترکیبی متغیر تعداد گویه ها آلفای کرونباخ پایایی ترکیبی بعد شناختی 10 0/775 0/831 خرید آنی بعد عاطفی 10 0/743 0/796 گشودگی در برابر تغییرات 8 0/769 0/744 ارتقای شخصی 12 0/726 0/640 ارزش های فرهنگی محافظه کاری 21 0/857 0/875 تعالی خود 15 0/900 0/910 کل 76 0/814 0/822 یافته های پژوهش ویژگی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان در این مطالعه ٥١/٦ درصـد از پاسـخ دهنـدگان مـرد و ٤٨/٤ درصـد زن بودنـد؛ ٥٩/٩ درصـد از پاسخ دهندگان مجرد و ٤٠/١ درصد متأهل بودند.
0/05 0/68 نتیجة فرضیه تأیید فرضیه رد فرضیه تأیید فرضیه تأیید فرضیه رد فرضیه تأیید فرضیه تأیید فرضیه تأیید فرضیه رد فرضیه بر اساس آنچه در جدول ٣ درج شده است ؛ نتایج آزمون فرضیه ها را می توان بـه صـورت زیـر شرح داد: فرضیة اصلی پژوهش : ارزش های فرهنگی رابطة مثبتی با خرید آنی دارد."