چکیده:
هدف این پژوهش فهم تجربه کودکان از مواجهه با شخصیتهای کارتونی چاق است که در بسیاری از فعالیتهای پیشبردی، بهویژه در صنایع غذایی بهکار گرفته میشوند. بهمنظور کشف تجربه مشارکتکنندگان هنگام مواجهه با شخصیتهای پیشبردی چاق، از روش پژوهش پدیدارشناسی هرمنوتیک، بهدلیل تناسب آن با هدف پژوهش استفاده شده است. 13 کودک 6 تا 11 ساله در این مطالعه مشارکت کردند که با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری داده نیز روشهای داستان مضمونی و مصاحبه عمیق بهکار برده شده است. نتایج تحلیل دادهها که با استفاده از کدگذاری صورت پذیرفت، حاکی از آن است که محبوبیت شخصیتهای کارتونی چاق میتواند به پذیرش کلیشههای چاقی (برای مثال پرخوری) توسط کودکان منجر شود و بر درخواستهای غذایی کودکان تاثیر بگذارد. همچنین، زمانی که از این شخصیتها برای پیشبرد غذاهای جدید استفاده میشود، در ترغیب مخاطب به امتحان گزینه غذایی نا آشنا میتواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"، شناسایی تـأثیر ویژگـی هـایی (ظـاهری و رفتاری ) که این شخصیت ها بر اساس آنها به تصویر کشیده مـی شـوند، عـلاوه بـر شـرکت هـای تجاری و فعالان بازاریابی در ایفای مسئولیت های اجتماعی ، برای تهیه کنندگان انواع برنامه هـای آموزشی و سرگرمی با هدف کودکان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
راهبردهایی از این قبیل به تخفیف سوگیری هـای شدید علیه چاقی که بسیاری از کودکان چاق از آن رنج می برند و همچنین اجتناب از رژیـم هـای غذایی نامناسب که به منظور شباهت با ایده آل های اندام سـوپرمدل هـا در بسـیاری از کودکـان و نوجوانان رواج یافته است ، کمک می کند؛ اما پیامدهای منفی افراط در چنین راهبردهایی نیز نباید از نظر دور بماند.
با توجه به جایگـاه مهـم شخصـیت هـای کـارتونی در زنـدگی کودکـان (کمپبـل و همکاران ، ٢٠١٥)، گاهی انتخاب شخصیت های کارتونی چاق در رسانه های مختلف با هدف ایجاد جذابیت بیشتر برای جلب توجه مخاطبان کودک صورت می گیرد که پژوهش حاضر تا حدی جنبة منفی این اقدام را آشکار می کند.
Culture, obesity stereotypes, self-esteem, and the "thin ideal": A social identity perspective, Journal of Youth and Adolescence, 33 (4), 307-317.
Impact of perceived consensus on stereotypes about obese people: A new approach for reducing bias, Health Psychology, 24 (5), 517–525."