چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بخشبندی مصرفکنندگان فروشگاههای برند خارجی پوشاک، بر اساس سبک تصمیمگیری خرید آنها و تعیین تفاوت بخشها در نگرش نسبت به آمیختۀ بازاریابی آنها انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، مشتریان فروشگاههای برند خارجی پوشاک در شهر مشهد هستند که پس از توزیع پرسشنامه، 270 پرسشنامۀ قابل استفاده از اعضای نمونه برگشت داده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل خوشهای چندمیانگینی و آنالیز واریانس یکطرفه در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. پس از بررسیهای انجامشده، مصرفکنندگان در چهار خوشه با عنوان کیفیتگرا و بیبرنامه، مدگرا و قیمتمحور، کمالطلب و کیفیتگرا و سردرگم طبقهبندی شدند. در بخش دوم تجزیه و تحلیلها مشخص شد که از لحاظ نگرش نسبت به محصول، گروه 3 و 4 و از لحاظ نگرش نسبت به قیمت گروه 3 با سایر گروهها متفاوت است. بهلحاظ نگرش نسبت به ترویج محصولات، گروههای 2 و 4 با هم تفاوتی ندارند، گروه 1 و 3 نیز با یکدیگر تفاوت نداشته و از نظر نگرش نیز نسبت به توزیع، گروه 3 از سایر گروهها متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
از این رو به دلیـل تنـوع زیـاد مصـرف کننـدگان ، نیازهـا، علاقـه هـا و سلیقه های متفاوت افراد در نوع پوشش ، پراکندگی بیش از حـد خریـداران در منـاطق جغرافیـایی مختلف ، تنوع زیاد در نوع روش های خرید مصرف کنندگان و تأثیر بالای عوامل آمیختة بازاریـابی بر انتخاب مصرف کنندگان صنعت پوشاک و سیاست گـذاری در ایـن قلمـرو، پـژوهش حاضـر در راستای کمک به برنامه ریزان و سیاست گذاران حوزة پوشاک بـه بخـش بنـدی مصـرف کننـدگان پوشاک در سطح شهر مشهد بر اساس سبک تصمیم گیری پرداخته و سپس تفاوت بخش هـا را از نظر نگرش نسبت به عوامل آمیختة بازاریابی بررسی می کنـد تـا پـس از مـرور مبـانی نظـری و پیشینة مطالعاتی ، به این سؤالات ، به عنوان محور تحقیق پیش رو پاسخ دهد که مصرف کنندگان پوشاک خارجی در چه بخش هایی قرار می گیرند و چه تفـات هـایی از لحـاظ نگـرش بـه عوامـل آمیختة بازاریابی (P٤) دارند.
از طرفی بخشی زاده ، خلیلـی رودی و رضاییان اکبرزاده (١٣٩٥) به بررسی تأثیر سبک آنی و بی برنامـه بـه قصـد خریـد پرداختـه انـد و همچنین محسنین ، اسفیدانی ، کرمی و خواجه دهقانی (١٣٩٢) روش اکتشافی وجود یا عدم وجود سبک های تصمیم گیری بین مشتریان لوازم خانگی را بررسی کرده اند.