چکیده:
نوآوری مدل کسبوکار بهطور عمده در فضایی مطرح میشود که محیط در حال تغییر و دستخوش برخی پیچیدگیها است. کارکردِ معنابخشی این ابهام را زدوده و سازمان را در راستای رسیدن به درک صحیحی از محیط برای جهتدهی به مدل کسبوکار، که توسط تصمیمگیرندگان ارشد سازمانی مشخص میشود، یاری میکند. این پژوهش رابطۀ قابلیت معنابخشی سازمان با نوآوری مدل کسبوکار را بررسی کرده است. عوامل پویایی محیط و ویژگیهای تیم مدیریت ارشد بهعنوان متغیرهای تعدیلکنندۀ این رابطه بیان میشوند. با انجام این مطالعه بهصورت پیمایش در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، روی 287 سازمان نمونه، به روش PLS-SEM رابطۀ معنادار معنابخشی و نوآوری مدل کسبوکار تأیید شد و پویایی محیط کسبوکار، میزان تحصیلات تیم مدیریت ارشد و استراتژیهای تطبیقی سازمان به عنوان عوامل تعدیلگر این رابطه شناخته شدند.
خلاصه ماشینی:
با انجـام اين مطالعه به صورت پيمايش در صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات ، روي ٢٨٧ سازمان نمونه ، به روش PLS-SEM رابطة معنادار معنابخشي و نوآوري مدل کسب وکـار تأييـد شـد و پويـايي محيط کسب وکار، ميزان تحصيلات تيم مديريت ارشد و اسـتراتژي هـاي تطبيقـي سـازمان بـه عنوان عوامل تعديل گر اين رابطه شناخته شدند.
با توجه به حرکت شتاب دار سازمان ها در فضاي کسب وکار کنـوني و تـأثير شـگرف فنـاوري حوزة IT و ICT، رقابت و پويايي اين محيط بيشـتر از گذشـته ديـده مـي شـود، کـه سـازمان و مديريت ارشد آن بايستي همواره تغيير و تحولات بيرون و درون خود را تحت نظر داشته باشند و براي اينکه متناسب با شرايط براي کسب ارزش بيشتر، در فعاليـت هـا و مـدل کسـب وکـار خـود نوآوري ايجاد کنند، آماده باشند.
پـژوهش پيش رو با تأکيد بر اهميت قابليت معنابخشي سازمان ، تلاش کرده است با داشتن نگاهي کلي به موضوع مدل کسب وکار، ارتباط اين قابليت سـازمان را بـا نـوآوري مـدل کسـب وکـار و عوامـل تعديل کننده بررسي کند.
فرضية سوم : ويژگي هاي تيم مديريت ارشد سازمان ، رابطة بين قابليت معنابخشـي سـازمان و نوآوري مدل کسب وکار را تعديل مي کند.
از ميان ويژگي هاي تيم ارشد که به عنوان تعديل گر در نظر گرفته شده بود، نتايج نشان دهندة اين است که تحصيلات بر رابطة معنابخشي سازمان و نوآوري مدل کسب وکار نقـش دارد و ايـن رابطه زماني که تحصيلات اعضاي تيم مديريت ارشد بالاتر باشد تقويت مي شود.