چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف کشف مقولههای تأثیرگذار و تعیین روابط این مقولهها در مدیریت اتحادهای راهبردی تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی کشور ایران انجام شده است.
روش: در این پژوهش برای طراحی مدل از روششناسی نظریه داده بنیاد استفاده شده است. از نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی برای یافتن خبرگان صنعت خودرو بهره گرفته شد و پس از انجام 10 مصاحبه و با در نظر گرفتن منطق نمونهگیری نظری، اشباع نظری حاصل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، مقوله محوری مدیریت اتحاد شامل مدیریت روابط و تعاملات، تعارض، مذاکره و کنترل است. مقولههایی همچون متغیرهای محیط کلان و ویژگیهای صنعت خودروی کشور و مقولههای خُردی از قبیل شرایط شکلگیری اتحاد، نوع اتحاد و اعتماد متقابل از جمله مهمترین مقولههای تأثیرگذار بر مدیریت اتحادهای راهبردی شناخته شدهاند.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که برای موفقیت مدیریت اتحادهای راهبردی تحقیق و توسعه در صنعت خودرو، طرفین باید به کلیه مقولهها و زیرمقولههای شناسایی شده در این پژوهش بهدقت توجه کنند و در خصوص هر یک از آنها اطلاعات لازم و کافی داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
ir چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف کشف مقوله هاي تأثيرگذار و تعيين روابط اين مقوله ها در مديريت اتحادهاي راهبردي تحقيق و توسعه صنعت خودروسازي کشور ايران انجام شده است .
مطالعات تجربي پيشين {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نويسنده /سال يافته ها انتخــاب شــريک مناســب ، وجــود انگيــزه بــالا بــراي همکاري فناورانـه ، انتقـال دانـش بـين شـرکا، ارتبـاط 1 اثربخش درون و بين شرکت ها، ساختار منعطف و قابل دادسن (١٩٩٢) قبول ، ايجاد قابليت هاي بالا براي اتحاد، اعتماد و وجود نيروي انساني متخصص و باتجربه عوامل زمينه اي شامل : پيونـد قبلـي ، شـهرت شـريک ، مورا ـ والنتين ، تعيين اهداف دقيق و عوامـل سـازماني شـامل : تعهـد، مونترو ـ سانچز و 2 ارتباطات ، اعتماد و مديريت تعارض گارس ـ مارتين ، (2004) ويژگي هاي شرکت شامل تجربه اتحاد شـرکت ، انـدازه شــرکت ، طــول عمــر شــرکت و ثبــات ســازماني ؛ کالين من ، شانکر و 3 ويژگي هاي اتحـاد شـامل حـوزه اتحـاد و نـوع اتحـاد؛ واراداراجان ويژگي هاي شريک شامل تجربه اتحاد شـرکا، شـهرت (2007) شرکا و نوآورانه بودن شريک ؛ ساير عوامل مداخلـه گـر شامل طول عمر اتحاد، ثبات صنعت و تصحيح انتخاب عوامـــل تأثيرگـــذار بـــر موفقيـــت اتحـــاد: حضـــور مشارکت کننـدگان از صـنايع مختلـف ، افـزايش تعـداد مشارکت کنندگان ، حضور يک شرکت بزرگ و قوي در اوکامورا٤ (٢٠٠٧) اتحاد، حضور زنجيره تأمين در اتحاد، عـدم اسـتفاده از يارانه دولتي در بودجـه اتحـاد، تجـارب زيـاد شـرکاي اتحاد، حضور شرکت هاي خانوادگي ، رعايـت انصـاف و عدالت در آورده و خروجي اتحاد افزايش تعداد اتحادهـاي راهبـردي تحقيـق و توسـعه تأثير مثبت و معناداري بر موفقيت نوآوري شرکت هـاي کيم ٥ (٢٠١٢) استارت آپي داشته است .
Globalization: How strategic alliances bring production and market advantages - The case of Renault/Nissan, TII Annual Conference (The European Association for the Transfer of Technologies, Innovation and Industrial Information) 6, 23.