چکیده:
هدف: سازمان برای بقا در بازارهای پویا و متغیر به ابزاری نیاز دارد که با کمک آن بتواند بر چالشهای محیطی فضای رقابت فائق آید. چنین ابزاری، هوشمندی بازاریابی است. هدف از انجام این تحقیق ارائه یک مدل هوشمندی بازاریابی است که چگونگی تدوین هوشمندی بازاریابی را به صورتی کاربردی و گام به گام تعیین می کند.
روش: در این راستا با مطالعه گسترده ادبیات موضوع بهخصوص بهمنظور کسب دستیابی به نگاه اسلامی ایرانی، مراجعه به اسناد بالادستی، 47 فاکتور اصلی هوشمندی بازاریابی شناسایی شد و پس از ساختاردهی با ابزار تحلیلی سهشاخگی، در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان صنعت خودروی ایران قرار گرفت. با تحلیل آماری دادههای بهدستآمده از پرسشنامه جمعآوریشده، ده متغیر تاثیرگذار بر هوشمندی بازاریابی شناساییشده، تایید شدند. سپس متغیرهای شناساییشده، در پرسشنامه دوم که با ساختار تکنیک ISM تنظیم شد، وارد شدند. این پرسشنامه در اختیار خبرگان صنعت خودروی ایران قرار گرفت و پرسشنامهها جمعآوری شد.
یافتهها: بر مبنای نتایج پرسشنامه دوم و با استفاده از تکنیک ISM ، مدل «هوشمندی بازاریابی» طراحی شد.
نتیجهگیری: بینشی که این مدل به مدیران ارائه میکند، میتواند آنها را در تحقق هوشمندی بازاریابی در سازمان یاری دهد. در تحقیقات آتی، میبایست به بررسی دلایل و مشکلات اصلی سازمانها در پیادهسازی مدل هوشمندی بازاریابی، رد مدل نامبرده، تحت بررسی قرار دادن مدل هوشمندی بازاریابی و دلیل بررسی نکردن آن مدل در سازمان پرداخت.
خلاصه ماشینی:
روش : در اين راستا با مطالعه گسترده ادبيات موضوع به خصوص به منظور کسب دستيابي به نگاه اسلامي ايرانـي ، مراجعـه بـه اسـناد بالادستي ، ٤٧ فاکتور اصلي هوشمندي بازاريابي شناسايي شد و پس از ساختاردهي با ابزار تحليلي سه شاخگي ، در قالب پرسش نامـه اي در اختيار خبرگان صنعت خودروي ايران قرار گرفت .
هوشمندي بازاريابي نه تنها به عنوان يک ابزار، محصول يا حتي سيسـتم ، بلکـه بـه عنـوان رويکـردي جديـد در معمـاري سازماني ، بر اساس سرعت در تحليل اطلاعات به منظور اتخاذ تصميم هاي دقيق و هوشمند کسب وکـار در حـداقل زمـان ممکن مطرح شده است که شامل مجموعه اي از برنامه هاي کاربردي و تحليلي بوده و به استناد پايگاه هاي داده عمليـاتي 2 و تحليلي به اخذ و کمک به تصميم گيري براي فعاليت هوشمند کسب وکار مـي پـردازد (غضـنفري ، جعفـري و روحـاني ، ٢٠١١).
از آنجا که دريافت اطلاعات از محيط بيروني کسب وکار بر موقعيـت رقـابتي و اثربخشـي سياسـت هـاي بازاريـابي سـازمان تأثيرگذار است (پيرايش و علي پور، ١٣٩١)، لزوم توجه به اينکه سازمان ها به چه اطلاعاتي نياز دارنـد و تـا چـه انـدازه از اطلاعات تحليل شده (هوشمندي ) در تصميم هاي استراتژيک خود استفاده مي کنند، بسيار اهميـت دارد.
اين پرسش نامه توسط يازده نفـر از خبرگـان شامل رؤساي انجمن ها و معاونان گروه هاي خودروسازي بررسي شد و اصـلاحاتي در آن صـورت گرفـت و پرسـش نامـه نهايي به منظور تعيين ميزان اهميت عوامل هوشمندي بازاريابي بين خبرگان در صـنعت خـودروي ايـران توزيـع شـد.
Competitive Intelligence: How to Gather, Analyze, and Use Information to Move your Business to the Top. Simon & Schuster, New York.