چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تحلیل انسجام تیمی باشگاههای لیگ برتر فوتسال ایران، نقش برند لیگ، تصویرسازی ذهنی و هوش فرهنگی رقابتهای لیگ برتر فوتسال ایران بود. پژوهش حاضر از پژوهشهای توصیفی- همبستگی است که با توجه به هدف پژوهش توسعهای میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه بازیکنان مرد و زن لیگ برتر فوتسال کشور تشکیل میدادند (N=350) که از نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد بود و از پرسشنامههای برند لیگ کنکل و همکاران (2017)، هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004)، انسجام تیمی کارون و همکاران (1998)، و تصویرسازی ورزشی هال و همکاران (1998) برای گردآوری دادهها استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS نسخه 24 و PLS3 استفاده شد. آزمون فرضیههای پژوهش با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری موردبررسی قرار گرفتند. بر پایه یافتههای پژوهش، برند لیگ تأثیر مثبت و معنیداری بر تصویرسازی ذهنی دارد و تصویرسازی ذهنی نیز بر هوش فرهنگی و انسجام تیمی تأثیر مثبت و معنیداری میگذارد. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که انسجام تیمی بهشدت تحت تأثیر هوش فرهنگی بازیکنان است. با توجه به تجزیهوتحلیل مدل نهایی پژوهش اینطور نتیجهگیری میشود که جهت بهبود تصویرسازی ذهنی بازیکنان، میتوان روی برندسازی و برند لیگ تمرکز کرد و سپس برای بالا بردن میزان انسجام تیمی، تصویرسازی ذهنی و هوش فرهنگی بازیکنان لیگ برتر فوتسال را بهبود داد تا بتواند تأثیر مثبت و معنیداری بر انسجام تیمی آنها داشته باشد.
The purpose of this study was to analyze the team cohesion of Iranian Futsal League clubs, the role of league brand, mental imagery and cultural intelligence of Iranian Futsal Premier League competitions. The present study is a descriptive-correlational research that is developmental according to the purpose of the research. The statistical population of this study consisted of all male and female players of The National Futsal League (N=350) who were selected through random cluster sampling. The research tools included Knuckle league brand questionnaire (2017), cultural intelligence of Ang et al. (2004), Standard Questionnaire of Team Cohesion of Karun et al. (1998) and Hall et al. Sport Imagery Standard Questionnaire (1998). SPSS statistical software version 24 and PLS3 were used to analyze the data. . Testing the research hypotheses was investigated using structural equation modeling approach. Based on the findings of the study, the league brand has a positive and significant effect on mental imagery and mental imagery also has a positive and significant effect on cultural intelligence and team cohesion. Also, the results of this study showed that team cohesion is strongly influenced by players' cultural intelligence. According to the analysis of the final model of the research, it is concluded that in order to improve the mental imagery of players, it is possible to focus on branding and branding of the league and then to increase the level of team cohesion, mental imagery and cultural intelligence of the players of the Futsal Premier League can have a positive and meaningful impact on their team cohesion.
خلاصه ماشینی:
ابـزار پـژوهش شـامل پرسشــنامه اســتاندارد بــود و از پرسشــنامه هــاي برنــد ليــگ کنکــل و همکــاران (٢٠١٧)، هــوش فرهنگــي آنــگ و همکــاران (٢٠٠٤)، انســجام تيمــي کــارون و همکــاران (١٩٩٨)، و تصويرســازي ورزشي هال و همکاران (١٩٩٨) بـراي گـردآوري داده هـا اسـتفاده شـده اسـت .
بـا توجـه به تجزيه وتحليل مدل نهايي پژوهش اين طور نتيجـه گيـري مـيشـود کـه جهـت بهبـود تصويرسـازي ذهني بازيکنان ، ميتوان روي برندسـازي و برنـد ليـگ تمرکـز کـرد و سـپس بـراي بـالا بـردن ميـزان انسجام تيمـي، تصويرسـازي ذهنـي و هـوش فرهنگـي بازيکنـان ليـگ برتـر فوتسـال را بهبـود داد تـا بتواند تأثير مثبت و معنيداري بر انسجام تيمي آن ها داشته باشد.
نتــايج پژوهش هاي اخير نشـان داده اسـت کـه انسـجام تيمـي٣ بـالا بـر عملکـرد تـيم هـا تأثير ميگذارد و سبب ميشـود کـه نسـبت بـه تـيم هـاي بـا انسـجام کمتـر نتـايج بهتري را کسـب کننـد.
بررسـي تـأثير روش هـاي معرفـي روتـين ، تصويرسـازي و ترکيبـي بـر اجـرا و بازنمـايي ذهنـي سـرويس مـوجي واليبـال ، نتـايج نشـان مـيدهـد کـه گـروه ترکيبـي نسـبت بـه دو گـروه تجربـي ديگـر عملکـرد بهتـري داشـته اسـت .
مدل تخمين ضرايب استاندارد شکل ٢ نشان مـيدهـد کـه برنـد ليـگ ٠,٨١٦ بـر تصويرسـازي ذهنـي بازيکنـان تــأثير دارد و تصويرســازي ذهنــي بــه ميــزان ٠,٧٩٣ بــر هــوش فرهنگــي و ٠,٣٧٥ بر انسجام تيمـي تـأثير مـيگـذارد.
تصويرسـازي ذهنـي بـر هـوش فرهنگـي و انسـجام تيمـي تـأثير معنـيداري دارد و در نهايــت هــوش فرهنگــي بــر انســجام تيمــي تــأثير معنــيداري دارد يــا اين گونه نيـز مـيتـوان گفـت کـه فرضـيه چهـارم يعنـي تـأثير مثبـت و معنـيدار هوش فرهنگي بر انسجام تيمي تائيد ميشود.