چکیده:
هدف: دیدگاههای متفاوت، متضاد و اختلاف نظرها در خصوص توسعه کشور از جمله پیادهسازی اقتصاد مقاومتی، رابطه با غرب و تامین منافع غرب و یا قطع روابط با غرب، برقراری روابط با کشورهای عربی و تقویت روابط با کشورهای همسایه و یا قطع روابط با آنها، تحریمها، عدم قطعیت قیمت جهانی نفت، نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم و ... مانع یک تصمیم منسجم و استراتژیک و منجر به ایجاد عدم اطمینانهای متعدد در انتخاب شریک یا شرکاء استراتژیک بینالمللی در صنعت نفت شده است. با توجه به ضرورتهای مطروحه فوق، هدف از انجام پژوهش، فراهم نمودن چارچوبی جامع جهت شناخت و تحلیل عدم اطمینانهای موثر بر انتخاب شرکاء استراتژیک در بستر اقتصاد مقاومتی در شرکت ملی نفت ایران است.روش: در این پژوهش، با استفاده از تکنیک تحلیل تم و مصاحبه با 15 متخصص مهمترین عدم اطمینانهای پروژههای نفتی با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی شناسایی و دستهبندی گردید و در ادامه به منظور تائید دسته بندی فوق از تکنیک تحلیل عاملی استفاده شد.یافتهها:: مهمترین عدم اطمینانهای پروژههای نفتی در بستر اقتصاد مقاومتی در سه دسته کلی عدم اطمینان در مورد محیط کار، عدم اطمینان در باره ارزشهای راهنما و عدم اطمینان در مورد گزینههای طرحهای مرتبط دسته بندی شد. نتیجهگیری: بعد از طراحی مدل با استفاده از تکنیک تحلیل تم، خروجی لیزرل نشان داد چون مقدار کای دو محاسبه شده برابر با 1058.77 است و همچنین به دلیل اینکه نسبت کای دو به درجه ازادی از 3 کمتر باشد (در این پژوهش این نسبت در حدود 63/2 است) و میزان میانگین مربعات خطاهای تخمین کمتر از 08/0 است (در این پژوهش برابر با 012/0 است)، مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است.
Objective: Different and conflicting perspectives on the development of the country including the implementation of the resilient economy, relations with the West, securing the interests of the West, or ending the ties with the West, establishing relations with Arab countries and strengthening or ending the relations with neighboring countries, sanctions, uncertainties in the global prices of oil products, currency rate fluctuations, inflation rates, and etc. have hindered a coherent and strategic decision. It has led to numerous uncertainties in the selection of international strategic partner(s) in the oil industry. Therefore, the present research aims to provide a comprehensive framework to help identify and analyze the uncertainties affecting the selection of strategic partners in the context of the resilient economy in the National Iranian Oil Company. Methodology: In this study, the most important uncertainties of oil projects were identified using thematic analysis technique and interviews with 15 experts. They were then classified according to the context of resilient economy. Finally, factor analysis was used to confirm the proposed classification. Findings: The most important uncertainties of oil projects in the context of resilient economy belonged to the three general categories of uncertainty about the work environment (inflation, environmental safety and health standards, differences in political views and opinions, geological complexities and the number of wells which are need to be drilled, as well as frequent changes in macro-laws and policies), uncertainty about the guiding values (currency rate, global oil price, international issues and sanctions, changing market conditions and customer needs, as well as the lack of access to foreign equipment and machinery), and uncertainty about the options of the related project (insufficient technology or equipment, lack of interaction between the partners, bargaining power of the partners due to the exclusiveness of the technical knowledge, lack of operational experience among the partners, lack of timely completion of the facilities according to the project schedule so that the delay in commissioning of the facility will strongly affect the project economy). Conclusion: After developing the model based on thematic analysis technique, LISREL output showed that the proposed model can provide an acceptable fit because the calculated chi-square value is equal to 1058.77, the ratio of chi-square to degree of freedom is lower than 3 (2.63 in this study), and the average squares of estimation errors is lower than 0.08 (0.012 in this study).
خلاصه ماشینی:
با توجه به ضرورت هـاي مطروحـه فـوق ، هدف از انجام پژوهش ، فراهم نمودن چارچوبي جامع جهت شناخت و تحليل عدم اطمينان هاي موثر بر انتخاب شرکاء استراتژيک در بستر اقتصاد مقاومتي در شرکت ملي نفت ايران است .
ارائه مدلي جهت شناخت ، دسته بندي و تحليل عدم اطمينان هاي موثر بـر انتخاب شرکاء استراتژيک در بستر اقتصاد مقاومتي (مورد مطالعه شرکت ملي نفت ايران ).
پژوهش حاضر با هدف طراحي مدلي جهت شناخت ، دسته بندي و تحليل عدم اطمينان هاي موثر بر انتخاب شرکاء استراتژيک در بستر اقتصاد مقاومتي در شرکت ملي نفت کوشيده است تا چارچوبي را براي گزينش شرکاي استراتژيک بر مبناي اهداف و انگيزاننده هاي طرفين درگير با در نظر گرفتن عدم اطمينان ها پيشنهاد دهد.
از طرف ديگر عدم اطمينان هاي متعدد از جمله تجربه تلخ کشور ايران از روابـط بـا ابرقـدرت هـا در طول تاريخ ، مسئله برجام و بي اعتمادي ايران به اروپائي ها و کشورهاي عربي اين سوال را مطرح مي کند کـه ايـران بـه منظور انتخاب شريک استراتژيک و همکاريهاي مشترک بين المللي به سراغ کدام دسته از کشورها برود، به دليل مسائل مطرح شده در فوق و همچنين مطرح شدن مسئله مهم اقتصاد مقاومتي از سوي مقـام معظـم رهبـري، انتخـاب شـريک استراتژيک بين المللي ايران از منظر اقتصاد مقاومتي، از مهمترين مسائل روز کشور و مناقشه ميان گروه هاي و حزب هاي سياسي از جمله دولت و مجلس بوده و ميباشد.
بمنظور تائيد دسته بندي عدم اطمينان هاي موثر بر انتخاب شرکاء استراتژيک در بستر اقتصاد مقاومتي در شرکت ملي نفت ايران از تکنيک تحليل عاملي با بهره گيري از نرم افزار ليـزرل اسـتفاده شـد.