چکیده:
هدف: با توجه به اینکه استفاده از تخفیفهای غیرقطعی میان کسبوکارهای ایرانی روزبهروز افزایش مییابد، این پژوهش در پی بررسی اثر عدم قطعیت تخفیف بر تصمیم به خرید مشتریان ایرانی است. روش: در پژوهش حاضر، آزمایش عاملی کامل درون آزمودنی آنلاین طراحی و اجرا شد و در آن 59 نفر در مقابل 72 تصمیم قرار گرفتند. در این تصمیمها از مشارکتکنندگان درخواست شد که از بین دو تخفیف نمایش داده شده، گزینهای را انتخاب کنند که ترجیح میدهند کالای مدنظرشان را با آن تخفیف بخرند. در طراحی این آزمایش، 9 تخفیف (8 تخفیف غیرقطعی و یک تخفیف قطعی) برای دو کالای پاوربانک (فایدهباور) و تابلوفرش (لذتجویانه) در نظر گرفته شد. تمام مشارکتکنندگان با ترتیبی تصادفی در مقابل تمام تصمیمها قرار گرفتند. یافتهها: مخاطبان ایرانی در انتخاب بین دو تخفیف مبتنی بر شانس و مهارت و تخفیف عادی، ریسکگریزانه عمل کردند و تخفیفهای قطعی را ترجیج دادند؛ اما در مواجهه با تخفیفهای کششی تفاوت معناداری بین انتخاب افراد دیده نشد. در تخفیفهای مبتنی بر شانس، ترجیح افراد احتمال قویتر برندهشدن با تخفیف کمتر در مقایسه با احتمال ضعیف برندهشدن با تخفیفی بیشتر بود. در تخفیفهای کششی، حد بالای تخفیف بیانشده تاثیر مثبت و حد پایین تاثیری منفی در افزایش تمایل افراد به انتخاب تخفیف داشت. در نهایت، بین نوع محصول (لذتجویانه یا فایدهباور) در تصمیمهای افراد تفاوتی مشاهده نشد. نتیجهگیری: بازاریابان در طراحی تخفیفهای همراه با عدم قطعیت، باید ترجیح افراد به تخفیفهای قطعی را در کانون توجه قرار داده و با پرداختن به جنبههای دیگر این تخفیفها، همچون خلق تجربه سرگرمکننده و هیجانی و لذتبخش، جذابیت اینگونه تخفیفها را افزایش دهند. در استفاده از تخفیفهای کششی، بازاریابان باید به این نکته توجه کنند که حد بالای تخفیف در مقایسه با حد پایین تخفیف، در جذب مخاطب تاثیر بیشتری دارد.
ObjectiveDue to the growing uncertain discounts in Iranian businesses, this study seeks to investigate the effect of discount uncertainty on the intention to buy among Iranian customers. Therefore, we initially attempt to compare uncertain discounts (ambiguity in the amount of discount) and certain discounts (a definite amount of discount) focusing on the source of uncertainty. Then, we should examine the effect of the design and introduction of uncertain discounts on the customers' preference. For this purpose, eight uncertain discounts were used, including four odds-based discounts (with probability of winning and different discount rates), three pull-down discounts (with different discount intervals), and one skill-based discount. In the third step, we will examine the effect of product type (utilitarianism and hedonism) on customers' preferences. Consequently, all decisions will be displayed once for a utilitarian product and then for a hedonistic product. MethodologyFor this purpose, an online within-subject full factorial experiment was designed and performed, where 59 people were faced with 72 decisions. In order to design this experiment, JavaScript programming language and jsPsych library 1.6 were used. Moreove, the JATOS platform 3.5.3 was employed in order to load the test and generate the link and run it on the server. Then, participants were asked to choose between one of the two types of discounts based on their preferences. Nine discounts (eight uncertain discounts and one certain discount) were used for two products: a powerbank (utilitarian) and tablecloth (hedonism). All participants were randomly assigned to those decisions. FindingsIranian customers acted based on risk-resisting ideology in choosing between discounts based on chance and skill compared to normal discounts; thus, they preferred certain discounts. However, there is no significant difference between the choice of individuals when facing tensile discounts. In odds-based discounts, people prefer to win less amount of discount compared to the lower chance of winning big discounts. In tensile discounts, the upper margine of the certain discount has a positive effect and the lower margine has a negative effect on the customets’ desire to choose a discount. Therefore, there was no difference between the type of product (hedonistic or utilitarian) in people's decisions. ConclusionIn designing discounts with uncertainty, marketers should consider customers' preferences over certain discounts and attempt to increase the attractiveness of such discounts by addressing other aspects of these discounts, such as creating a fun, exciting, and enjoyable experience. Regarding tensile discounts, marketers should be aware that the upper margine of the discount has a greater impact on customer attraction compared to the lower margine.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضـر، به منظور بررسي اثر احتمال برنده شدن و ميزان تخفيف دريافتي بر ترجيح مخاطبان ايراني ، چهار تخفيف مبتني بر شـانس که ارزش مورد انتظار برابر دارند، طراحي و استفاده شده است .
Dhar, González-Vallejo and Soman 4.
Ailawadi, Gedenk, Langer, Ma, and Neslin 9.
Ailawadi, Gedenk, Langer, Ma, and Neslin 9.
Yao, Chen and Zhao 4.
در ادامة اين پژوهش ، به بررسي اثر منشأ عدم قطعيت بـر انتخـاب افـراد خواهيم پرداخت و بدين منظور، براي فرضية اول ، سه فرضيه فرعي مطرح مي کنيم : فرضية ١-١: افراد در مقايسه تخفيف هاي قطعي و تخفيف هاي غيرقطعي مبتني بر شانس ، تخفيف هاي قطعي را ترجيح خواهند داد.
در اين پژوهش به بررسي اثر نوع محصول بر ترجيح مخاطبان ايراني خواهيم پرداخت : فرضيه ٤: محصول فايده باور در مقايسه با محصول لذت جويانه بر انتخاب افراد در تخفيف هاي همراه باعدم قطعيت تأثير مثبت دارد.
Hock, Bagchi and Anderson 3.
Hock, Bagchi and Anderson 3.
اين بررسي نشان مي دهد که تمامي تخفيف هاي مبتني بر شانس به طور معناداري کمتر از تخفيف قطعي در مقايسه هـاي دوبه دو انتخاب شده اند.
Chandon, Wansink and Laurent 2.
Chandon, Wansink and Laurent 2.
An Investigation of the Effectiveness of Uncertainty in Marketing Promotions Involving Free Gifts.
Small probabilistic discounts stimulate spending: Pain of paying in price promotions.
Ambiguity and exaggeration in price promotion: perceptions of the elder and nonelder consumer.
Journal of Revenue and Pricing Management, 15(2), 138–152.