چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب برنامه درسی تربیت اقتصادی در رشته مطالعات اجتماعی بر اساس روش سنتزپژوهی ترکیبی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر درزمینۀ تربیت اقتصادی بود. منابع گردآوری داده ها شامل پایگاه های اطلاعات علمی، جهاد دانشگاهی، اسکوپوس، پروکوئست، اشپرینگر، ساینس دایرکت، نشریات کشور بودند. برای گردآوری، گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش های اولیه، از فرم کاربرگ طراحی شده توسط محقق استفاده شد. تحلیل یافته ها با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سنتزپژوهی مارش (1991) انجام شد و ترکیبی بهینه از نتایج آن ها ارائه گردید. برای اطمینان از نحوۀ کدگذاری ها از دو نفر ارزشیاب جهت کدگذاری مجدد یافته ها استفاده شد که به منظور تأیید پایایی، از فرمول ضریب کاپای کوهن، استفاده شد که در این پژوهش میزان توافق نشان دهندۀ درصد بالایی ازتوافق بین ارزشیابان در کدگذاری ها بود. یافته های پژوهش نشان داد که چارچوب برنامه درسی تربیت اقتصادی در رشته مطالعات اجتماعی، با ده عنصر تحت عناوین، عنصرمنطق (تحقق اهداف مطالعات اجتماعی و رشد تفکر انتقادی)، هدف (رشد مهارت ها، نگرش و دانش اقتصادی)، محتوا (مفاهیم اساسی علم اقتصاد)، روش های یاددهی – یادگیری (روش های یادگیری فعال)، منابع و مواد آموزشی (استفاده از منایع آموزشی متنوع)، نقش معلم (راهنما و تسهیلگر بودن)، گروه بندی فراگیران (افزایش یادگیری از طریق گروه های کوچک)، زمان (انعطاف پذیری در زمان آموزش)، مکان (محیط های آموزشی اعم از درون و خارج از کلاس) و ارزشیابی (به کار بردن شیوه های ارزشیابی متنوع) طراحی گردید که برنامه ای فراگیر محور و جامعه محور است که در پی کمک به تحقق اهداف مطالعات اجتماعی، رشد تفکر انتقادی، تحلیل آگاهانه متون و کاربرد مفاهیم در زندگی واقعی توسط فراگیران، افزایش درک فراگیران از مفاهیم و موضوعات اقتصادی، صرفه جویی در وقت و منابع آموزشی می باشد.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان داد که چارچوب برنامه درسي تربيت اقتصادي در رشته مطالعات اجتماعي ، با ده عنصر تحت عناوين ، عنصرمنطق (تحقق اهداف مطالعات اجتماعي و رشد تفکر انتقادي)، هدف (رشد مهارت ها، نگرش و دانش اقتصادي)، محتوا (مفاهيم اساسي علم اقتصاد)، روش هاي ياددهي – يادگيري (روش هاي يادگيري فعال )، منابع و مواد آموزشي (استفاده از منايع آموزشي متنوع )، نقش معلم (راهنما و تسهيل گر بودن )، گروه بندي فراگيران (افزايش يادگيري از طريق گروه هاي کوچک )، زمان (انعطاف پذيري در زمان آموزش )، مکان (محيط هاي آموزشي اعم از درون و خارج از کلاس ) و ارزشيابي (به کار بردن شيوه هاي ارزشيابي متنوع ) طراحي گرديد که برنامه اي فراگير محور و جامعه محور است که در پي کمک به تحقق اهداف مطالعات اجتماعي ، رشد تفکر انتقادي ، تحليل آگاهانه متون و کاربرد مفاهيم در زندگي واقعي توسط فراگيران ، افزايش درک فراگيران از مفاهيم و موضوعات اقتصادي ، صرفه جويي در وقت و منابع آموزشي مي باشد.
(Mearman, Berger & Guizzo,2016) شوراي ملي تربيت اقتصادي آمريکا (٢٠٠٧,National Council Of Economic Education) تربيت اقتصادي را چنين تعريف ميکند «کمک به دانش آموزان در کسب مهارت هاي واقعي زندگي و به منظور تفکر و انتخاب آگاهانه به عنوان افرادي در نقش مصرف کنندگان ، پس اندازکنندگان ، سرمايه گذاران ، شهروندان ، نيروي کار و مشارکت کنندگان فعال در اقتصاد جهاني» .