چکیده:
L2/FL writing ability, which per se includes many different types, is considered a major skill in academic settings. However, little research has been done in this area and even less has focused on the effectiveness of task-based writing instruction on the two specific kinds; namely, referential writing and expressive writing. To this end, 60 English Translation sophomores of both genders were selected and divided into two classes after ensuring their homogeneity through the Quick Placement Test (OQPT). For the pre- and post-tests, the participants were required to take IELTS writing tests requiring referential and expressive types of writing. As for the treatment of the study, all participants were instructed based on the same content materials of advanced writing and a task-based framework. The results of the statistical analysis indicated significant improvements in the participants’ writing abilities in referential and expressive written tasks. Besides, the effectiveness of task-based writing techniques was approved in terms of referential and expressive types of language functions in the academic writing of Iranian EFL learners.
یکی از مهمترین اما عمدتا مناقشه امیزترین موضوعات در زمینه نگارش در میان زبان اموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی مهارت و توانایی انان در سبکهای مختلف مهارت نگارش است که در انجام کارکردها ی گوناگون زبان ایفای نقش می کند. توانایی نگارش با سبکهای مختلف در زبان دوم یا خارجی مهارتی مهم در سبک دانشگاهی محسوب می شود. اما، دراین خصوص تحقیقات کمی صورت پذیرفته است و حتی توجه به مراتب کمتری به کارامدی اموزش کار محور دو سبک مهارت نگارشی یعنی نگارش - ارجاعی و نگارش بیانی شده است. به عنوان گامی در راستای رفع این خلا مطالعاتی، 60 نفر دانشجوی سال اول رشته مطالعات ترجمه انتخاب و 40 نفر از انان بر اساس عملکردشان در ازمون تعیین سطح سریع ) QPT ( به عنوان افراد همگون از نظر سطح توانایی زبانی تعیین و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تحت عنوان گروه ازمایشی
تقسیم شدند. مهارت نگارش ارجاعی و بیانی انان قبل از اموزش بر اساس بخش نگارش ازمون ایلتس در قالب یک پس ازمون سنجیده شد. سپس هر دو گروه بر اساس - محتوای اموزشی مشابه اما خاص سطح پیشرفته به شیوه اموزش کار محور الگوی ویلیس و ویلیس ) - 2007 ( تحت اموزش مهارت نگارشی خاص قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اماری نتایج حاصله موید عملکرد مثبت و معنادار هر دو گروه در پس ازمون در مقایسه با پیش ازمون بود. مضافا، نتایج بر کارامدی فنون امورش کار محور دو سبک مهارت - - - نگارش داتشگاهی زبان اموزان صحه می گذارد.