چکیده:
شرکتهای قطعهسازی با توجه به شرایط محیطی و قابلیتهای کنونی و آینده خود باید استراتژی مناسبی را انتخاب نمایند تا به بقا و رشد این شرکتها در عرصه پررقابت صنعت قطعهسازی کمک کند.شرکت سهند خودرو به عنوان یک شرکت کوچک سازنده قطعات خودرو،در شهرک صنعتی شهید رجایی تبریز واقع شده است.برای تدوین استراتژی این شرکت از چارچوب جامع تدوین استراتژی استفاده شده است.در مرحله شروع،بیانیه ماموریت شرکت سهند خوردو تعیین گردیده و سپس در مرحله ورودی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی IFE آورده شده است.با توجه به اطلاعات بدست آمده در مراحل قبل در مرحله تطبیق و مقایسه،ماتریس سوات SWOT و ماتریس داخلی و خارجی IE را تشکیل دادهایم.در مرحله تصمیمگیری با استفاده از ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی QSPM گزینههای مختلف استراتژی شناسایی شده در مرحله تطبیق و مقایسه،مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفته،و بهترین استراتژی برای شرکت سهند خودرو که عبارت است از:ائتلاف استراتژیک با شرکتهای رقیب جهت دستیابی به مزایای رقابتی،انتخاب شده است.
خلاصه ماشینی:
"در مرحله تصمیمگیری با استفاده از ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی QSPM گزینههای مختلف استراتژی شناسایی شده در مرحله تطبیق و مقایسه،مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفته،و بهترین استراتژی برای شرکت سهند خودرو که عبارت است از:ائتلاف استراتژیک با شرکتهای رقیب جهت دستیابی به مزایای رقابتی،انتخاب شده است.
همواره برنامهریزی استراتژیک با ارزیابی شرایط محیطی(فرصتها و تهدیدها)و قابلیتهای درونی سازمان(قوت و ضعفها)و با در نظر گرفتن ارزشهای سازمانی، استراتژیهای مناسبی را تدوین و انتخاب مینماید3معرفی روش کار برای تدوین استراتژی شرکت سهند خودرو،از چارچوبی با عنوان چارچوب جامع تدوین استراتژی(مدل SWOT )استفاده میشود.
ماترسی ارزیابی عوامل داخلی (IFE) شرکت سهند خودرو (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:11،3،12،13مرحله تطبیق و مقایسه الف)ماتریس سوات (SWOT) ماتریس سوات یکی از ابزارهای مهمی است که مدیران بدان وسیله اطلاعات مربوط به عوامل داخلی و خارجی را مقایسه میکنند و میتوانند با استفاده از آن،انواع استراتژیهای ممکن را ارائه کنند16،19.
جذابیت استراتژیها نسبت به عوامل خارجی و داخلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس ارزیابی میانگین نمرات استراتژیهای تدافعی در ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی،استراتژی ایجاد ائتلاف استراتژیک با شرکتهای قریب جهت دستیابی به مزایای رقابتی به عنوان بهترین استراتژی انتخاب شد.
4. از آنجا که محیط صنعت ساخت قطعات خودرو بسیار پویا و تحت تاثیر عوامل مختلف بوده و با توجه به نمره حاصل در ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE 2/48 و نزدیکی این مقدار به حد وسط 5/2،پیشنهاد میگردد در صورت بهبود شرایط محیطی در آینده، شرکت سهند خودرو میتواند از بین استراتژیهای محافظهکارانه،استراتژی خرید و بهبود ماشینآلات و تجهیزات تولیدی را انتخاب نماید."