چکیده:
پژوهش های مربوط مزیت رقابتی اغلب در سطوح بنگاه یا صنعت مورد نظر قرارگرفته، اما نگاه کلان تر یعنی بررسی مزیت رقابتی در سطح ملی و به صورت جامع کمترمورد توجه پژوهشگران بودهاست. در این مقاله برای حل این مشکل و با برگزیدن نگرشی کارایی محور و توجه به حضور ورودی های هر کشور به محاسبه کارایی آن ها در مزیت رقابتی پرداخته می شود. مبانی نظری با تعریف مفهوم مزیت رقابتی آغاز و به مدل مزیت رقابتی کشورها که توسط پورتر طراحی شده، ختم می شود. این مسیر از مدل ریاضی قوی تحلیل پوششی داده ها کمک گرفته می شود، این مدل برای برآورده کردن هدف دوسویه ما و لحاظ کردن همزمان منابع و نتایج بسیار مناسب است. مدل الماس گون پورتر در مجموع شش مولفه ورودی برای بررسی مزیت های رقابتی کشورها تعریف میکند. در این مدل مزیت های رقابتی عبارتند از صادرات و سرمایه گذاری مستقیم خارجی ورودی که در پژوهش به عنوان خروجی استفاده می شوند. توجه به پژوهش های قبلی که روی این مدل انجام گرفته و به کمی شدن این مدل انجامیده، پژوهشگر از همین مدل کمی برای جمع آوری داده ها استفاده و سعی کرده با انتخاب رویکرد مناسب تحلیل پوششی داده ها به محاسبه کارایی بپردازد. با توجه به انتخاب 112 کشور و 12 شاخص ورودی و دو شاخص خروجی نتیجه حاصل ایران را با کارایی 67/68 درصد در رتبه هفتاد قرار می دهد. بررسی روند کارایی سال های 2000، 2003 و 2006 ابزاری برای استمرار ارقام کارایی حاصل می کند. در این روند ایران با یک رشد سهمگین کارایی که حاصل کاهش واردات کالاهای تولیدی و افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجیست به کارایی کامل در سال 2006 می رسد.
خلاصه ماشینی:
"اندازه گیری کارایی نسبی مزیت رقابتی ایران بر اساس مدل کمی الماس گون پورتر در مقایسه با کشورهای منتخب ـ رویکرد DEA سید حمید خداداد حسینی 1 عادل آذر٢، اسماعیل شاه طهماسبی 3 چکیده : پژوهش های مربوط به مزیت رقابتی اغلب در سطوح بنگاه یا صنعت مورد نظر قرارگرفته ، امـا نگـاه کلان تر یعنی بررسی مزیت رقابتی در سطح ملی و به صـورت جـامع کمترمـورد توجـه پژوهشـگران بوده است .
ج. بررسی روند کارایی کشورها در سال های ٢٠٠٠، ٢٠٠٣ و ٢٠٠٦ حضور کشورهای عربی و آفریقایی در بالای جدول ٢ از نظر ماهیت کارایی بدون مشـکل اسـت ؛ زیرا کمبود مفرط در ورودی ها یا سرانه زیاد در خروجـی هـا مـی توانـد هـر کشـوری را در صـدر محاسبات کارایی قرار دهد، اما این پژوهش با این نتیجه به پایان نمی رسـد و پژوهشـگر در نظـر دارد علاوه بر سنجش کمی کارایی به استمرار کارایی نیز توجه داشته باشد، یکی از قـدم هـا در این مسیر توسط توجه به رشد کارایی به دو صـورت مقطعـی و مسـتمر شـکل مـی گیـرد؛ یعنـی پژوهشگر با سنجش روند کارایی ، کشورهایی را کارا می داند که در طـول ایـن رونـد دارای رشـد به طور کلی و همچنین استمرار در این رشد در مجموع نیز ظاهر شود، برای این منظور به بررسی کارایی کشورها در طول سه مقطع ٢٠٠٠، ٢٠٠٣ و ٢٠٠٦ پرداخته می شود، این پردازش در جدول ٢ دیده می شود."