چکیده:
این یک مطالعة میدانی است که با هدف تبیین وضـعیت موجـود بازاریـابی در صـنایع کوچک اجرا شده است . نتایج این پژوهش از این نظر اهمیـت دارد کـه بـه مـدیران صـنایع در تصمیم گیری و پژوهشگران در بررسی و جست وجوی راهکارهای مفید در حـل مسـائل صـنایع کوچک کمک می کند. از مدل سیمپسون تیلور که یکی از مدل های جدیـد بازاریـابی در صـنایع کوچک است و بازاریابی را از دو جنبة نقش بازاریابی (وضـعیت بازاریـابی در داخـل سـازمان ) و وابستگی بازاریابی (وضعیت بازاریابی در خارج سازمان ) بررسی می کند، برای تعریـف متغیرهـا و تحلیل و تفسیر نتایج پژوهش استفاده شده است . گردآوری اطلاعات پژوهش با ابزار پرسش نامه (٩٦ پرسش نامه ) و با انجام مصاحبة حضوری با نمونه ای منتخب از مـدیران عامـل ، بازاریـابی و فروش شرکت های مستقر در پنج شهرک صنعتی بزرگ ایران (تبریز و تهران ) انجام شده اسـت . نتایج تحلیل های انجام گرفته ، نشان می دهد که بعد وابستگی بازاریابی در صنایع کوچک بیشـتر از بعد نقش بازاریابی در آنها توسعه یافته است . همچنین زمینه های تفاوت در وضعیت بازاریـابی بین صنایع کوچک تولیدکنندة محصولات صـنعتی و صـنایع تولیدکننـدة محصـولات مصـرفی شناسایی شد.
خلاصه ماشینی:
"از مدل سیمپسون تیلور که یکی از مدل های جدیـد بازاریـابی در صـنایع کوچک است و بازاریابی را از دو جنبة نقش بازاریابی (وضـعیت بازاریـابی در داخـل سـازمان ) و وابستگی بازاریابی (وضعیت بازاریابی در خارج سازمان ) بررسی می کند، برای تعریـف متغیرهـا و تحلیل و تفسیر نتایج پژوهش استفاده شده است .
همان گونـه کـه ادبیـات بازاریـابی در دهـه هـای اخیـر نیـز نشـان مـی دهـد، اختلاف های پایه و اساسی در بازاریابی شرکت ها وجود دارد، مانند اخـتلاف در نـوع کسـب وکـار، اختلاف در نوع بازارها، اختلاف هایی به دلیل منطقة جغرافیایی تحت پوشش و همچنین اخـتلاف در اندازة شرکت ها (شرکت های کوچک در مقابل شرکت های بزرگ ) یا جدید و قدیمی بودن آنها (٤٠٦-٣٨٣ :١٩٩٧ ,Coviello &Brodie ).
علاوه بر این ، اغلب ایـن پژوهش ها یا با یک نگاه کلی به مطالعة بازاریابی در شرکت های کوچک پرداخته اند، یا تنها یـک نوع کسب وکار (صنعتی یا مصرفی ) را مورد مطالعه قرار داده اند.
ضمن این هدف اصلی ، از آنجاکه بازاریابی می تواند تفاوت معنـاداری بـین صـنایع تولیدکنندة محصولات مصرفی و صنایع تولیدکنندة محصولات صنعتی داشته باشد، فرضـیه هـای زیر نیز مورد بررسی قرار گرفتند: فرضیه اول : بین وضعیت بازاریابی شرکت های تولیدکنندة محصولات مصرفی و شرکت هـای تولیدکنندة محصولات صنعتی تفاوت معناداری وجود دارد.
در این پژوهش افزون بر توصیف و تبیین جایگاه صنایع کوچک در بازاریابی ، این فرضـیه نیـز آزمون می شود که تفـاوت معنـاداری بـین وضـعیت بازاریـابی شـرکت هـای کوچـک مسـتقر در شهرک های صنعتی شهر تبریز با شرکت های کوچک مستقر در شهرک های صنعتی شهر تهـران وجود ندارد."