چکیده:
بینامتنیت و بینارسانه هر دو پدیدههای گفتمانی هستند که نظامهای نشانه - معنایی را با آشنایی زدایی یا تعامل متن و رسانه ، تحت تاثیر قرار می دهند. کاربست بینامتنیت از زمان ظهور آن تا به حال بیشتر در مورد ادبیات و خط تمایز آن تنها رمانهای چندرسانه ای بوده است اما در مورد هنرهای گوناگون، به ویژه سینما، تئاتر و فضای سایبری، به نظر می رسد به خوبی نتوانسته است - خصوصا در حوزة نقد- وضعیت تراگفتمانی تکنیکی و رسانه ای را توجیه کند تا اینکه بینارسانه در ادامة آن ارائه شده است . بینارسانه حکایت از تعامل خصوصیات مختلف رسانه های گوناگون در کنار یکدیگر با حفظ همة ویژگی های نشانه ای آنها و سپس تراموقعیتی دارد که ویژگی های اولیه به حالت تعویق و تعلیق درمی آیند. مهم ترین ویژگی این تلاقی رسانه ای، استقرار یک ماده و فرم بیان در کنار ماده و فرم بیانی دیگر است . هدف این مقاله علاوه بر بررسی گفتمان بینارسانه ای، مطالعة نقش آن در نشانه -معناشناسی و هنر است ؛ به همین منظور پس از بازخوانی بینامتنیت ، مرزهای تمایز متن و رسانه و جلوههای حاصل از تعامل رسانه ها، برای دستیابی به نظریة منسجمی در مورد بینارسانه مورد بررسی قرار می گیرد
خلاصه ماشینی:
چندرسانه ای تنها سبب هم حضوری چند رسانه در کنار یکدیگر می شود و هریک نقش خود را ایفا می کنند؛ به عنوان مثال کتابهای مصور یا رمانهای چندرسانه ای و در بارزترین شکل تارنماها که شامل ادبیات، فیلم و مطبوعات هستند، هریک در قسمتی از آن تارنما در فضای سایبری برای یک صورت کلیت بخش پیرو هدف نهایی عمل می کنند، اما پدیدة بینارسانه ای مرز بین رسانه ها و گفتمانها را برمی دارد و نظامی ایجاد می کند که با ویژگی درزمانی و همزمانی قادر است از اعماق فرهنگ ها، روابط اجتماعی و پیش انگاشته های مخاطب فرمهایی را فراخواند و در تلاقی و تعامل با یکدیگر قرار دهد.
رسانه ای چون اینترنت ، همواره از پدیدة چندرسانه ای وام گرفته است که موجب جا سا مرهمی برای درما گفتما عم م کند (شعیری ١٣٩١ «پ گفتما زمان اتفا م افت ک گفتمانی چ حمایتی خو را رو گفتما دیگر م گشای تا ای ترتیب آ گفتمان تحت حمایت خو قر داده حتی درمان علا وضعیت نامطلوب آ بپرداز پ د این ٤٨ پدیدههایی چون بیناگفتمانی و تعامل گفتمانی می شود، اما شاید کمتر تارنمایی را بتوان یافت که با پدیدة بینارسانه ای در پی ایجاد تلاقی نظامهای نشانه ای رسانه ای باشد؛ به عنوان مثال می توان از اغلب تارنماهای فیلم های رابرت رودریگز٤٩ و کوئنتین تارانتینو٥٠ یاد کرد که دو نمونه از تارنمای فیلم هایشان در ادامه بررسی شده است .