چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی نقش و سازوکار تأثیرگذاری متغیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی میپردازد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة مدلی از عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیر مستقل بازاریابی داخلی و متغیرهای میانجی کارآفرینی سازمانی و تعهد سازمانی است، به نحوی که بتوان سهم بیشتری از تغییرات عملکرد سازمان را تبیین کرد. پرسشنامة پژوهش از پرسشنامههای استاندارد موجود استخراج شده، اما برای اثبات روایی آن، علاوه بر نظر خبرگان، از تحلیل عاملی تأییدی نیز استفاده شده است. نمونة مورد مطالعه 400 نفر از پرسنل شرکت فولاد مبارکة اصفهان بودند که 372 نفر از آنان پرسشنامه را تکمیل کردند. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و مستقیم، همچنین تأثیر مثبت و غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان است؛ تأثیر غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی، به مراتب بیشتر از تأثیر مستقیم آن است. در تأثیر غیرمستقیم، سهم کارآفرینی سازمانی بر عملکرد سازمان بیشتر از سهم تعهد سازمانی است.
خلاصه ماشینی:
"در مورد تأثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی نیـز تحقیقـات مختلفـی انجـام گرفتـه ( ,Lings ٢٠٠٤؛ ١٩٩٨ ,Calleya &Caruana ؛ ٢٠١١ ,Jubenville &Martinez, Stinson ؛ Tsai ٢٠٠٦ ,Wu؛ ,Kyriazopoulos, Yannacopoulos, Spyridakos, Siskos Grigoroudi ٢٠٠٧؛٢٠٠٨ ,Lin &Hung ؛٢٠٠٨ ,Caruana &Farzad, Nahavandi ؛ انصـاری ، حسنقلی پور و الهی گل ، ١٣٩١) و تأثیر مثبت بازاریـابی داخلـی بـر تعهـد سـازمانی در همـة ایـن تحقیقات تأیید شده است .
بررسی متون تحقیق در حوزة ابعاد کارآفرینی سازمانی (٢٠٠٠,Antoncic) نام بعد تعریف بعد سوابق نظری ریسک ایجاد کسب و کار جدید (برجسته ترین بعد کارآفرینی سازمانی ) پیگیری ورود به کسـب وکارهـایجدید مرتبط با محصـول یـا بـازار فعلی محصول و ایجاد واحدها یـا بنگاه های مستقل یا نیمـه مسـتقل جدید زهرا (١٩٩١)، استاپفورد و بادن - فولر (١٩٩٤)، اسکولهامر (١٩٨١)، وســپر (١٩٨٤)، شــارما و کریشــمان (١٩٩٩)، هیسریچ و پیترز (١٩٨٤)، کانتر و ریچـارد سـون (١٩٩١)، مک میلان و همکاران (١٩٨٤)، رول و ایروین (١٩٨٨) نوآوری در محصول / خدمت تولید و عرضة کالا/ خدمت جدید کــاوین و اســلوین (١٩٩١)، زهــرا (١٩٩٣)، اســکولهامر (١٩٨٢)، نایــت (١٩٩٧)، دمــانپور (١٩٩٦)، بورگلمــان و روزنبلوم (١٩٩٧)، توشمان و اندرسون (١٩٩٧) نوآوری در فرایند نوآوری در روش ها و تکنیک هـای تولید یا عرضة خدمت کــاوین و اســلوین (١٩٩١)، زهــرا (١٩٩٣)، اســکولهامر (١٩٨٢)، نایــت (١٩٩٧)، دمــانپور (١٩٩٦)، بورگلمــان و روزنبلوم (١٩٩٧)، توشمان و اندرسون (١٩٩٧) بازنگری کلی در سازمان فرموله کـردن مجـدد راهبردهـای ســازمانی ، ســازماندهی مجــدد و اصلاحات سازمانی زهرا (١٩٩١، ١٩٩٣)، اسـتاپفورد و بـادن - فـولر (١٩٩٤)، وســپر (١٩٨٤)، شــارما و کریشــمان (١٩٩٩)، گــوث و گینسبرگ (١٩٩٠)، موزیکا و همکاران (١٩٩٥) ریسک پذیری احتمال متحمـل شـدن زیـان بـه دلیل انجـام اقـدامات متهورانـه و سریع و پذیرفتن تعهد بابت منـابع سـازمان بـه دلیـل دنبـال کـردن فرصت های جدید کــاوین و اســلوین (١٩٨٦، ١٩٨٩، ١٩٩١)، اســتاپفورد و بــادن - فــولر (١٩٩٤)، لــومپکین و دس (١٩٩٦، ١٩٩٧)، لومپکین (١٩٩٨)، دس و همکاران (١٩٩٦)، مایلز و اسـنو (١٩٧٨)، رینتزبرگ (١٩٧٣)، فاندوالا (١٩٧٧) فعالانه عمل کردن گرایش مدیریت ارشـد سـازمان در پیشتازی و در دست گرفتن ابتکار عمل کاوین و اسلوین (١٩٨٦، ١٩٩١)، استاپفورد و بادن - فـولر (١٩٩٤)، لــــومپکین و دس (١٩٩٦، ١٩٩٧)، لــــومپکین (١٩٩٨)، دس و همکاران (١٩٩٧)، ونکاترامان (١٩٨٩) پویایی در رقابت ژست هجومی در مقابل رقبا کــاوین و اســلوین (١٩٩١، ١٩٨٦)، میلــر (١٩٨٧)، نایــت (١٩٩٧)، لــــومپکین و دس (١٩٩٦، ١٩٩٧)، لــــومپکین (١٩٩٨)، کاوین و کاوین (١٩٩٠) در تحقیقات مختلفی در حوزة کارآفرینی سازمانی ، تأثیر مثبت و مستقیم این متغیر بر عملکرد سازمان تأییـد شـده اسـت (١٩٩٥ ,Covin &Zahra ؛ ١٩٩٧ ,Covin &Dess, Lumpkin ؛ ٢٠٠٠ ,Hisrich &Antoncic )."