چکیده:
بخشبندی مشتریان، فرصتی برای توجه به نیازهایی است که در پرتو بازاریابی انبوه مجالی برای ابرازشان نبوده است. هدف اولیهی بخشبندی یافتن و حفظ مشتریانی است که قصد ارائهی خدمت به آنها را داریم. در این پژوهش خوشهبندی مشتریان بانک با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی رقابتی و روشهای آماری سنتی با یکدیگر مقایسه شدهاند. برای خوشهبندی مشتریان، 7 مشخصهی کلیدی 600 مشتری از مشتریان یک بانک استخراج شده است. با استفاده از یک شبکهی عصبی رقابتی و همچنین روش آماری وارد خوشهبندی مشتریان انجام گرفته و نتایج حاصل با استفاده از روش تحلیل تمایزات و شاخصهای MAPE و RMSE با یکدیگر مقایسه شده است. مقایسهی خوشهبندیهای انجام شده، برتری قابل توجه شبکهی عصبی رقابتی بر روش آماری وارد را نشان میدهد. خوشهبندی با استفاده از شبکههای عصبی رقابتی نقطهی قوت و نوآوری این مقاله است. به خصوص که رفع نرون مرده در شبکههای عصبی رقابتی مورد تأکید قرار گرفته است. این مهم با استفاده از ترم بایاس در شبکهی عصبی رقابتی، قابل دستیابی است که در این مقاله بر آن تأکید شده است.
خلاصه ماشینی:
با استفاده از شبکة عصبی رقابتی ، همچنین روش آماری وارد خوشه بندی مشتریان انجـام گرفته و نتایج حاصل با استفاده از روش تحلیل تمایزات و شاخص های MAPE و RMSE با یکدیگر مقایسه شده است .
برای بررسی میزان صحت خوشه بنـدی در شـبکه هـای عصـبی رقـابتی ، نتـایج حاصـل از خوشه بندی با استفاده از شبکه های عصبی رقابتی با روش آماری وارد٣ مقایسه شده اسـت کـه از روش های آماری قدرت مند در خوشه بندی است .
بنابراین ، در این پژوهش هـدف ایـن است که با استفاده از خصوصیت تقریب توابع غیرخطی شبکه های عصبی مصنوعی رقابتی ، مدلی برای خوشه بندی مشتریان بانک طراحی شود.
در این پژوهش که برای خوشه بندی مشتریان بانک انجام گرفت ، دو روش شبکه های عصبی رقابتی و روش آماری وارد استفاده شد.
Comparative Performance of the FSCL Neural Network & K-Means Algorithm for Market Segmentation, European Journal of Operational Research, 93 (2): 346-357.
10 Ali Morovati Sharifabadi Business Management University of Tehran Vol. 6, No. 1 Faculty of Management Spring 2014 Page: 1 Explaining the Problems and Barriers of Export Development in Ilam Province 1 Yasanollah Pourashraf Abstract: Nowadays international commerce plays a significant role in economic development in different countries and considered as the main engine of economic growth and excellence.
com Business Management University of Tehran Vol. 6, No. 1 Faculty of Management Spring 2014 Page: 8 Regulation and Prediction of Customers’ Behaviors Based on Rough Set Theory and Selectability / Rejectability Measures (Case Study: Sony Ericsson Mobile Phones) Effat Mohammadi 1, Reza Sheikh 2 Abstract: Regarding the highly intensive competition in the market, nowadays using customer-oriented strategies is necessary for customers’ retention and attraction.