چکیده:
این پژوهش با هدف توسعۀ الگوی راهبرد اقیانوس آبی در صنعت بانکداری بهشیوۀ کمی با جهتگیری کاربردی و رویکرد قیاسی، بهصورت پیمایش تکمقطعی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ مدیران و کارکنان بانکهای خصوصی ایلام به تعداد 837 نفر در نظر گرفته شد. حجم نمونه از فرمول جامعۀ محدود بهروش نمونهگیری تصادفی ساده برابر با 159 نفر بهدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته بوده است که روایی آن را جمعی از صاحبنظران مدیریتی و متخصصان بازاریابی بانکی تأیید کردند و پایایی آن بهکمک روش آلفای کرونباخ به تأیید رسید. تجزیهوتحلیل دادهها بهروش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها نشان داد هریک از بانکها باید راهبرد اقیانوس آبی را در چهار اقدام اجرا کند: 1. حذف (بازاریابی پردامنه با رسانههای فراگیر، تأخیر خدمترسانی و بهکارگیری واژگان تخصصی در تبلیغ)؛ 2. کاهش (هزینههای کارکنان، فعالیتهای ناکارآمد و هزینههای نظارت)؛ 3. افزایش (سهولت در کار، امنیت در رویهها، وجهه و اعتبار) و 4. خلق (خدمات نوین بانکی، طبقهبندی مشتریان و تنوع در خدمات). شایان ذکر است نتایج این پژوهش قابلیت تعمیم به بانکهای دولتی را ندارد
خلاصه ماشینی:
Blue Ocean یکسان بودن خدمات بانکی و رقابت شدید حاکم در آن ، امر بازاریابی را برای بانک هـا دشـوار کرده است ؛ آنها برای کسب سهم بازار و حفظ بقا، همـواره ناگزیرنـد بـه دنبـال روش هـای نـوین بازاریابی و استفاده از روش های راهبرد رقابتی ، مانند راهبردهای تمایز، کـاهش هزینـه و تمرکـز باشند، اما اجرای راهبرد اقیانوس آبی موجـب مـی شـود بانـک هـا بتواننـد فضـاهای جدیـدی در کسب وکار خود خلق کنند و مشتریان جدیدی به دست آورند و از فضای رقـابتی خـارج شـوند.
یکسان بودن خدمات بانکی و رقابت شدید حاکم در آن ، امـر بازاریابی را برای بانک ها دشوار کرده است ؛ آنها بـرای کسـب سـهم بـازار و حفـظ بقـا، همـواره ناگزیرند به دنبال روش های نوین بازاریابی و استفاده از روش های راهبرد رقابتی ، مانند راهبردهای تمایز، کاهش هزینه و تمرکز باشند، اما اجرای راهبرد اقیانوس آبی موجب می شود بانک ها بتوانند فضاهای جدیدی در کسب وکار خود خلق کنند و مشتریان جدیـدی بـه دسـت آورنـد و از فضـای رقابتی خارج شوند.
Blue Ocean Strategy: Unrivaled way to build a business And Ineffective the competition, Translation: Majid Gulpaygani and Shahnaz Pirouzfar, Tehran: Publication of mehre Amiralmomenin.
Blue Ocean Strategy: How to create uncontested market space and make the competition irrelevant, Translation: Alireza Pourmomtaz, Tehran: Ariana ghalam Publications.