چکیده:
محدودیت منابع سازمان در برآوردهکردن نیاز تمامی مشتریان از یکسو و ناتوانی سازمانها در کشف اطلاعات باارزش و پنهان در دادهها از سوی دیگر سبب شده است که بسیاری از مدیران نتوانند این دادهها را به دانشی باارزش و مفید در تصمیمگیری تبدیل کنند. از اینرو بهکارگیری تکنیکی برای شناخت جزئیتر مشتریان در طبقهبندی آنها و کشف اطلاعات باارزش ناشی از خرد جمعی، بسیار حیاتی است. هدف این پژوهش، انتخاب مشتریان هدف، از بین گروههای مختلف مشتریان براساس نظر کارشناسان سازمان است. در راستای تحقق هدف پژوهش، ابتدا با استفاده از نظریۀ مجموعۀ راف، الگوهای رفتاری مشتریان شناسایی و براساس آن، مشتریان به گروههایی با ویژگیهای مشابه طبقهبندی میشوند. سپس با ایجاد توافق جمعی در نظرهای کارشناسان سازمان از طریق روش تصمیمگیری گروهی اعداد D، مشتریان هدف، بهترتیب اولویت مشخص میشوند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روششناسی، پیمایشی است که درمورد 250 نمونه از کاربران تلفن همراه سونیاریکسون اجرا شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد با توجه به طبقهبندی مشتریان براساس اولویت، مشتریان گروه سوم از اهمیت بیشتری برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
طبقه بندی مشتریان و اولویت دهی آنها در کانون تصمیم گیری با رویکرد نظریۀ مجموعۀ راف و نظریۀ اعداد D (مطالعۀ موردی: تلفن همراه سونیاریکسون ) عفت محمدی ١، رضا شیخ 2 محدودیت منابع سازمان در برآورده کردن نیاز تمامی مشتریان از یک سو و ناتوانی سازمان ها در کشف اطلاعات باارزش و پنهان در داده ها از سوی دیگر سبب شده است که بسیاری از مدیران نتوانند این داده ها را به دانشی باارزش و مفید در تصمیم گیری تبدیل کنند.
Facilitating cross-selling in a mobile telecom market to develop customer classification model based on hybrid data mining techniques.
First National Conference on Information Technology & Networking of Payame Noor University (pnuncit).
A case-based customer classification approach for direct marketing.
Journal of Information & Computational Science, 9(9): 2421-2428.
Classification of mobile banking users by data mining approach: Comparison between artificial neural networks and naïve bayes techniques.
Using a hybrid approach based on artificial neural networks and rough set theory for modeling customers brand loyalty in mobile telecommunicating industry.
A dominance-based rough set approach to customer behavior in the airline market.
Analysis of Halo Effect of customers behavior using Net promoter score (NPS) and rough set theory (RST) (Case study: Sony Ericsson Mobile Phone).
Regulation and prediction of customers’ behaviors based on rough set theory and selectability/rejectability measures (Case study: Sony Ericsson Mobile Phone).
Application of data mining techniques in customer relationship management: A literature review and classification.