چکیده:
افزایش تعداد کاربران اینترنت پرسرعت طی سال های اخیر، بسیاری از سازمان ها را بر آن داشته است که در این عرصه به فعالیت بپردازنـد. بـه همـین دلیـل مقالـة پـیش رو تـلاش می کند آن دسته از ویژگی های کاربران اینترنت پرسرعت را که بر الگوی مصرفشـان تاثیرگـذار است به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر بر موفقیت سازمان ها تعیین کنـد. در همـین راسـتا به کمک روش نمونه گیری تصادفی ساده و پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن با بهـره منـدی از نظر متخصصان و آلفای کرونباخ (٠.٨٣) به تایید رسید، داده های پژوهش از میـان نمونـه ای بـا حجم ٣٥٣٩٢ نفر که از جامعة مد نظر (تمام کاربران اینترنـت پرسـرعت کشـور) انتخـاب شـد، به دست آمد. پس از تحلیل داده ها مشخص شد اغلب کاربران اینترنت پرسرعت ، جوان ، دانشـجو و وفادارند و بیش از سه ساعت در روز اینترنت مصرف می کنند. پس از تعیـین ایـن ویژگـی هـا، معناداری تفاوت میان الگوی مصرف کاربران بر اساس ویژگی های هر یـک بـا اجـرای آزمـون تحلیل واریانس یکطرفه به اثبات رسید.
خلاصه ماشینی:
"پیشینة پژوهش پیشینة نظری موضوعاتی مانند چیستی اینترنت پرسرعت ، نوع سـازمان هـا از لحـاظ درون گـرا و بـرون گرایـی ، بخش بندی بازار و عوامل و شاخص های مطرح در این مبحث بـه منظـور شناسـایی ویژگـی هـا و نیازهای مشتریان ، رفتار مصرف کننده و الگوی مصرف و نیز ارتباط میان آنها، دو مبحث مطرح در بازاریابی است که مبانی نظری این پژوهش را شکل می دهد.
به بیان دیگر، این پژوهش به دنبال تعیـین الگوی مصرف کاربران اینترنت پرسرعت در کشور است و در نظر دارد با استفاده از شاخص سبک زندگی که از جمله شاخص های مطرح در عوامـل روان شـناختی اسـت ، رفتـار و الگـوی مصـرف کاربران سرویس پرسرعت را تعیین کند و ثابت کند هر فردی به واسطة ویژگی ها و صفاتی کـه از آن برخوردار است ، مصرف متفاوتی دارد.
شایان ذکر اینکه در پژوهش پیش رو به منظور سنجش تفاوت در الگوی مصرف هر یک از کاربران از نظر سن ، تحصـیلات ، شـغل ، میزان وفاداری و میزان استفاده (مؤلفه های تعیین کننـدة ویژگـی هـای کـاربران )، روش کمتـرین مربعات ٢ به کار رفته است که در بخش پایانی به تفسیر نتایج آن پرداخته می شود.
این مسئله می تواند به ارائه کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت و نهادها و سازمان هـای دست اندرکار در این زمینه اطمینان دهد، چنانچه به صورت مقطعی با هدف ارتقای سـطح کیفیـت خدمات ، اخلالی در سرویس دهی آنها رخ دهد، مشتریان ضمن برخوردی منطقی ، بردبار و وفـادار می مانند؛ به علاوه آنها می توانند بر اساس وفاداری مشـتریان کـه اشـتراک بلندمـدت کـاربران را به همراه دارد، برنامه های بلندمدتی را طراحی و اجرا کنند."