چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، ارائۀ مدلی برای ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای ساخت داخل است. این پژوهش بهکمک روش تحقیق کیفی و نظریۀ برخاسته از دادهها و ابزار مصاحبۀ عمیق برای توسعۀ مدل تحقیق به اجرا درآمد. تعداد نمونۀ تحقیق 20 نفر از شهروندان تهرانی بودند. در همین راستا از روش نمونهگیری تئوریکی استفاده شد. نتایج تحقیق بیانکنندۀ آن است که شرایط علی همانند عوامل فرهنگی، دید منفی به تولیدات داخلی، کیفیت محصولات داخلی بر تمایل به استفاده از محصولات داخلی تأثیرگذار است. همچنین راهبرد لازم برای حرکت جامعه به سمت استفاده از محصولات داخلی، حمایت از محصولات داخلی و فرهنگسازی است که بستر (شامل مواردی همچون تأثیر تبلیغات، اطلاعات شهروندان) و شرایط مداخلهگر (شامل مواردی همچون فساد اداری، فرهنگ فرار از کار) بر این راهبردها تأثیرگذارند و پیامدهایی مانند افزایش تابآوری، بهبود رقابت، توسعه و رشد اقتصادی را بهدنبال دارد.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نظریة ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای سـاخت داخـل ، در راسـتای ایجـاد انگیزه و ترجیح شهروندان تهرانی به خرید کالاهای ساخت داخل به جای کالاهای ساخت خارج ، باید از راهبردهای ارتقای سطح کیفیت کالاهای تولید داخـل ؛ اطـلاع رسـانی و تبلیـغ کالاهـای ساخت داخل ؛ بهبود ارزش کالاهای تولید داخل ؛ بهبود فضای کسب وکار در کشور؛ ترویج فروش اینترنتی کالاهای داخلی ؛ حمایت از توسـعة صـنایع دارای مزیـت نسـبی ؛ حمایـت و سـاماندهی شرکت های داخلی ؛ داخلی سازی محصولات خارجی ؛ فرهنـگ سـازی و تبلیـغ مصـرف کالاهـای داخلی استفاده کرد.
مدل نهایی پژوهش نتیجه گیری و پیشنهادها در این تحقیق ضمن تحلیل چرایی تمایل کم مصرف کنندگان ایرانی به خرید کالاهای داخلـی و ترجیح کالاهای ساخت خارج به داخل ، مدلی ارائه شد تا بتوان شهروندان را بـه خریـد کالاهـای داخلی ترغیب کرد.
(2007), Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches, second edition, London: sage publications.
Grounded theory, ethnography and phenomenology (A comparative analysis of three qualitative strategies for marketing research).
Consumer Ethnocentrism and Willingness to Buy: Analyzing the Role of Three Demographic Factors in Karachi, IBT Journal of Business Studies, 10(2): 119-134.
Consumer ethnocentrism: a test of antecedents and moderators, Journal of Academy of Marketing Science, 23(1): 26-37.