چکیده:
يكي از بخش هاي رفتار مصرف كننده كه كمتر به آن پرداخته شده است، خريدهاي وسواس گونه، چشم وهم چشمي و به دنبال آن اعتياد به خريد است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير ويژگي هاي شخصيتي بر خريد وسواسي، تاثير خريد وسواسي بر اعتياد به خريد با اثر تعديل گري چشم وهم چشمي است. اين پژوهش كاربردي و از نظر هدف توصيفي است. جامعه آماري اين تحقيق دانشجويان دانشگاه سمنان بودند كه به منظور بررسي آنها از روش نمونه گيري خوشه اي استفاده شد. با توجه به محدودبودن جامعه آماري، حجم نمونه آماري اين پژوهش با استفاده از جدول مورگان 377 نفر به دست آمد كه تحليل 380 پرسشنامه بي نقص و كامل انجام گرفت. پايايي ابزار تحقيق از طريق بررسي سازگاري دروني و روايي آن از طريق روايي همگرا و روايي واگرا سنجيده و تاييد شد. براي بررسي فرضيات تحقيق نيز از مدل معادلات ساختاري استفاده شد. در سطح اطمينان 05/0 نتايج نشان داد ويژگي هاي شخصيتي تاثير مثبت و معناداري بر خريد وسواس گونه دارند. همچنين، خريد وسواسي تاثير مثبت و معناداري بر اعتياد به خريد دارد. متغير چشم وهم چشمي نيز تاثير خريد وسواسي بر اعتياد به خريد را به صورت فزاينده تعديل مي كند.
خلاصه ماشینی:
"٧٢٠- ٦٩٩ بررسی تأثیر عوامل شخصیتی مؤثر بر اعتیاد به خرید با اثر تعدیل گری چشم وهم چشمی (مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه سمنان ) عباسعلی رستگار١، محمدعلی سیاه سرانی کجوری ٢ یکی از بخش های رفتار مصرف کننده که کمتر به آن پرداخته شـده اسـت ، خریـدهای وسواس گونه ، چشم وهم چشمی و به دنبال آن اعتیاد به خرید است .
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر برخـی از ویژگـی هـای شخصـیتی (سـبک علاقـه ، مادی گرایی و آزرده خویی ) بر خرید وسواس گونه است و اینکه متغیرهای ذکرشده تا چه اندازه بـه خرید وسواسی منجر می شوند.
Materialism (٢٠١٢) نشان داد افراد بسیار مادی گرا که در مدیریت مالی ضـعیف انـد، بـه احتمـال زیـاد دچـار مشکلات خرید وسواسی می شوند؛ بنابراین ، فرضیۀ سوم به صورت زیر تعریف می شود: H٣: مادی گرایی تأثیر مثبت و معناداری بر خرید وسواسی دارد.
آزرده خویی از یک سو بر خریـد وسواسـی تأثیرگـذار اسـت و از سوی دیگر در سوق دادن فرد به سمت رفتارهای مادی گرایانه نقش دارد که این رفتارهـا ممکـن است به خریدهای وسواسی منجر شود.
نتایج میانگین واریانس استخراج شده سبک خرید میانگین آزرده خویی مادی گرایی اعتیاد به خرید چشم وهم چشمی علاقه وسواسی واریانس استخراج شده 0/514 0/379 0/568 0/508 0/652 0/636 جدول ٤ نشان می دهد بارهای عاملی شاخص های درون هر سازه ، نسبت به سازة بیرونی آن مقدار بیشتری دارد که این بیانگر روایی همگرا در بین شاخص های هریک از سازه هـای تحقیـق است .
طبق نتایج فرضیۀ دوم ، آزرده خویی تأثیر مثبت و معناداری بر خرید وسواسی دارد که نتـایج تحقیق حاضر با یافته های موون و اسـپیرز (١٩٩٩) و جانسـون و آتـامن (٢٠٠٩) سـازگار اسـت ."