چکیده:
بازار عراق پتانسيل بالايي براي فروش محصولات شركت هاي ايراني دارد و براي استفاده از فرصت هاي صادراتي اين كشور بايد اقدامات لازم انجام گيرد. خرابي هاي ناشي از جنگ در كشور عراق به بازسازي نياز دارد كه براين اساس فرصت هاي ارزشمندي براي صنعت مصالح ساختماني ايران پديد آمده است. البته تاكنون براي بهبود عملكرد شركت هاي ايراني صادركننده اين صنعت مدل مناسبي ارائه نشده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلي براي بهبود عملكرد صادراتي شركت هاي ايراني انجام گرفت. در اين پژوهش، با استفاده از مدل حاصل از ادبيات پژوهش، 45 شاخص در هفت دسته بررسي شده است و بعد از انجام تحليل تك عاملي، همبستگي، آنووا و تحليل مسير سرانجام مدلي براي بهبود عملكرد شركت هاي ايراني در بازار مصالح ساختماني كشور عراق پيشنهاد شد. طبق مدل نهايي، ميزان اثر عامل راهبرد 0/302، حمايت دولت 0/059، آميزه بازاريابي 0/189، ويژگي شركت 0/047، ويژگي بازار ميزبان 0/023 و منابع سازماني 0/079 شناسايي شد. مدل پيشنهادشده تا ميزان 70 درصد توانايي پيش بيني عملكرد صادراتي را دارد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل شاخص های منابع میانگین حد پایین در ضریب حد بالا در ضریب Sig T اطمینان ٩٥ درصد اطمینان ٩٥ درصد اطلاعات بازار 4/4038 22/148 0/00 1/2781 1/5296 پیش بینی برنامه های آینده 1/3750 34/066 0/00 -1/7196 -1/5304 حضور در مناقصه ها 2/0385 17/106 0/00 -1/0730 -0/8501 منابع مالی 2/7308 3/106 0/02 -0/4411 -0/0973 عوامل تسهیلگر 1/4135 32/697 0/00 -1/6828 -1/4903 تحلیل دستۀ مربوط به آمیزه بازاریابی نتایج نشان داد در زمینۀ ابعاد مرتبط با محصول ، شرکت های صادرکنندة حاضر در حجم نمونه در سه عامل کیفیت مواد اولیه ، تنوع محصول و تمایز محصول در وضع مطلوبی بـه سـر مـی برنـد و فقط در زمینۀ کیفیت محصول وضعیت مطلوبی ندارند.
تحلیل شاخص های آمیزه بازاریابی میانگین T حد پایین در ضریب حد بالا در ضریب قدرمطلق Sig اطمینان ٩٥ درصد اطمینان ٩٥ درصد کیفیت محصول 2/6250 5/169 0/00 -0/5189 -0/2311 کیفیت مواد اولیه 4/0288 14/639 0/00 0/8895 1/1682 تنوع محصول 3/7308 11/343 0/00 0/6030 0/8585 تمایز محصول 4/0481 12/223 0/00 0/8780 1/2181 قیمت تمام شده 3/6923 11/600 0/00 0/5739 0/8107 ترویج 1/6827 18/812 0/00 -1/4562 -1/1784 کانال توزیع 2/6442 4/683 0/00 -0/5065 -0/2051 شرکای بومی 3/5192 7/0927 0/00 0/3893 0/6491 حمل ونقل 1/5481 21/303 0/00 -1/5871 -1/3168 ویژگی شرکت در زمینۀ ویژگی های سازمانی فقط دو شاخص پرسنل بازاریابی و سابقۀ حضور در بازارهای کشور عراق در وضعیت مناسبی بودند و در سایر شاخص ها عملکرد چندان مطلـوبی مشـاهده نشـد."