چکیده:
در فضای رقابتی و پویای کسبوکار کنونی، بنگاهها با استفاده از مؤلفههای متفاوتی از جمله بازارگرایی و نوآوری سعی در ارتقای عملکرد خود دارند. بازارگرایی، متشکل از دو مجموعه رفتار اکتشاف و بهرهبرداری است که هر یک از آنها بر میزان گرایش به نوآوریهای یکباره و تدریجی و همچنین بر عملکرد بنگاهها تأثیرگذار هستند. هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نحوۀ ارتباط رویکردهای بازارگرایی اکتشافی و بهرهبردارانه با گرایش به نوآوریهای یکباره و تدریجی، به مدیران بنگاهها در اتخاذ راهبردهای مناسب در راستای بهبود نوآوری و ارتقای عملکرد بنگاهها کمک شود. به این منظور اطلاعات مدیران و کارشناسان 138 بنگاه فعال در صنعت مواد غذایی از طریق پرسشنامه گردآوری و تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشاندهندۀ تأثیر مثبت بازارگرایی اکتشافی و بهرهبردارانه بر نوآوری است. از نتایج بهدست آمدۀ دیگر اینکه بازارگرایی اکتشافی از طریق متغیر میانجی به نوآوریهای یکباره گرایش داشته و بازارگرایی بهرهبردارانه بهصورت مستقیم بر عملکرد بنگاه تأثیر مثبت میگذارد
خلاصه ماشینی:
ادامة جدول ٢ روش تحقیق و تجزیه وموضوع تحقیق تحلیل اطلاعات بررســی رابطــة نــوآوری پجرمســشع نآاومره یوداتدوهزیهـــع ا اآنطمرییــاق مستـغـایزـمرانمی یـاوجعمی کنــورآدربــی ک٣٠س١ــنب فـوـکرارازهـمــاـیدیرکاونچاـرـشکــد بازاریابی (مطالعة موردی : متوســط صــنعت نســاجی در کسب وکارهای کوچک و کاشـــان ، اســـتفاده از روش متوســــط در صــــنعت تحلیل مسیر بـرای تجزیـه و نساجی کاشان ) تحلیل اطلاعات بررسی رابطـة بازاریـابی کارآفرینانــه و عملکــرد بناوزآاورریـیـــا(بمی طاالزعة طرمیوـرـدــیق جمــع آوری داده هــا از طریــق شرکت های فعال در سه ١٩٥ پرسشـــناازه ط،رتیجق یآـزــمه ن تحلیل داده ها صــــنعت اتوماســــیون رگرسیون چندمتغیره صـــنعتی ، مخـــابرات و ارتباطــــات ، رایانــــه و تجهیزات دیجیتال ) پیمایش از طریق پرسشنامه و توزیــع آن میــان مــدیران و بررسی تأثیر بازارمـداری کارشناسان شرکت هـای مـواد و نــوآوری بــر عملکــرد اغوذرایقی بهپذــیاردافره اسشـدـتهاندرتبهـــوررانس بنگاه های غذایی بورس اســـتفاده از روش معـــادلات ســاختاری بــرای تجزیــه و تحلیل اطلاعات پیمایش از طریق پرسشنامه و توزیــع آن میــان کارکنــان و بررسی اثر بـازارگرایی و مسدییسراتنم وبنگشاهرهکاـایی تجهامرکیـاآرانن قابلیـــت نـــوآوری بـــر اســتفاده از تحلیــل عــاملی عملکرد کسب وکار اکتشافی و معادلات ساختاری بـــرای تجزیـــه و تحلیـــل اطلاعات محقق و سال نتیجه یافته های پژوهش حاکی از آن اسـت کـه نـوآوری سـازمانی بـر نـوآوری بازاریابی تـأثیر مسـتقیم و معنـاداری نیک رفتار، طالبی می گـذارد امـا نـوآوری بازاریـابی بـر و سعیدی آرانی عملکرد نوآوری تأثیری ندارد.