چکیده:
امروزه بنا به دلایل بسیاری، برندها بهلحاظ نوع محصول یا خدماتی که ارائه میدهند، مانند هم عمل میکنند. شرکتهای بیمه نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در چنین وضعیتی، فقط شرکتهایی میتوانند خود را متمایز جلوه دهند که هویتی ویژه، مشخص و از پیش تعریفشده داشته باشند. نظر به اهمیت نقش کارکنان در انتقال پیام برند سازمان به مشتریان، بهویژه در سازمانهای خدماتی، هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر هویت برند سازمانی، تأثیر آن بر عملکرد برند و رضایت کارکنان بیمة البرز است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بهدلیل عدم دسترسی محقق به فهرست کارکنان بیمة البرز در استان تهران، از روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای استفاده شد. گردآوری دادههای پژوهش بهکمک پرسشنامۀ استاندارد انجام گرفت و برای تجزیه و تحلیل آنها از مدل معادلات ساختاری بهره برده شد. نتیجۀ آزمون فرضیات، حاکی از تأثیر مثبت هویت برند سازمانی بر تعهد سازمانی و همچنین تأثیر مثبت تعهد سازمانی بر عملکرد برند و رضایت کارکنان بیمة البرز است.
خلاصه ماشینی:
تا به امروز مطالعات انجام شده به طور عمده بر تعریف و مفهوم پردازی این ساختار متمرکز شده اند و مؤلفان بسیاری از بررسی بیشتر تأثیر تجربی مدیریت هویت سازمانی حمایت کـرده انـد (بلومباک و رامیرز پاسیلاس ، ٢٠١٢)، به علاوه پژوهش در زمینة هویت برند سازمانی معمـولا بـر عقیده ها و برداشت های مدیران برند، مشاوران و کارشناسان دیگر متمرکز شده است .
با توجه به مطالب ارائـه شـده ، بررسـی ابعاد هویت برند سازمانی می تواند موجب بهبود و ارتقای شاخص هـای بـالا و همچنـین افـزایش توان رقابت پذیری شرکت سهامی بیمة البرز شود، از این رو هدف از این پژوهش بررسی عوامـل مؤثر بر هویت برند سازمانی و تأثیر آن بر عملکرد برند و رضایت کارکنان بیمة البرز است .
خلاصة نتایج پژوهش های بررسی شده محققان /سال عنوان باشکوه و شکسته بند (1394) تحلیل عوامل مؤثر بر توسعة هویت برند خدماتی (مورد مطالعه : نمایندگی های بیمه ایران استان اردبیل ) بویل و همکاران (2015) اهمیت هویت برند سازمانی در مدیریت کسب وکار (بخش بانکداری انگلستان ) اسفیدانی و همکاران (1395) مدل سازی ساختاری تفسیری هویت برند سازمانی در بازار BB٢ صنعت IT با نگاهی به عملکرد بازاریابی عزیزی و اثناعشری (1391) برندسازی داخلی و عملکرد برند در بانک ، نقش تعدیل گرجو رقابتی و رضایت شغلی متغیرها یافته ها از میان عوامل مؤثر بر هویت برند خدماتی ، عامل فرهنگ ECFCBI بازاریابی و شخصیت برند، تـأثیر انـدکی بـر هویـت برنـد CVICBI خدماتی می گذارد و عوامل هویت بصری برنـد، مـدیریت CBPCCCBBII ارتباط با مشتری و ارتباطات یکپارچـة بازاریـابی ، تـأثیری قوی بر توسعة هویت برند خدماتی دارد.