چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر انصاف ادراکشده در استراتژی قیمتگذاری پویا و ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجام شده در این حوزه با رویکرد فراتحلیل است. جامعۀ آماری پژوهش، مقالههای چاپ شده در مجلههای علمی ـ پژوهشی بین سالهای 2000 تا 2015 در زمینۀ انصاف ادراکشدۀ مشتری از روش قیمتگذاری پویا بود. برای انجام این تحقیق پس از بررسی و پالایش بیش از 600 مقالۀ مرتبط با حوزۀ انصاف و قیمتگذاری پویا، 21 مقاله برای فراتحلیل انتخاب شد. پس از بررسی و تلخیص مقالههای انتخاب شده، در مجموع 26 متغیر شناسایی شد که در مقالههای انتخابشده بهعنوان متغیر تأثیرگذار بر انصاف ادراکشده در قیمتگذاری پویا بررسی شده بودند. نتایج مربوط به اندازۀ اثر مستقل و ترکیبی متغیرها نشان داد اندازۀ اثر سه متغیر «سن»، «نوع برند» و «نوع کاربرد» معنادار و قابل قبول نیستند، اما نتایج مربوط به اندازۀ اثر سایر متغیرها معنادار و قابل قبول بودند.
The main goal of this research is to identify influencing factors on perceived fairness in dynamic pricing and combination of quantitative results of researches conducted in this area with meta-analysis approach. The study population consisted of articles published in scientific journals conducted during 2000 and 2015 in the field of customer perceived fairness in dynamic pricing. For this reason, after the review and refine more than 600 articles related to the field of fairness and dynamic pricing, 21 articles were selected for meta-analysis. After review and summarize of selected articles, a total of 26 variables were identified that studied in the selected studies as a factor affecting the perceived fairness in dynamic pricing. Results showed that the effect sizes of three variables (Age, Brand Class, Type of Use) are not significant and acceptable. But the results related to the effect sizes of other variables are meaningful and acceptable.
خلاصه ماشینی:
متغيرهاي هدف شناسايي شده در مقاله هاي برگزيده براي فراتحليل نام متغير اصطلاح لغوي فراواني مشاهده ساختار بيان قيمت Price Framing ٣١مرتبه کشور Country ٩ مرتبه آشنايي با استراتژي قيمت گذاري پويا Familiarity ٦ مرتبه ارائة اطلاعات Information ٦ مرتبه فراواني استفاده Frequency of Use ٥ مرتبه جنسيت Gender ٥ مرتبه پيامد و فايده Outcome ٥ مرتبه قيمت مرجع Reference Price ٣ مرتبه تفاوت قيمتي Price Difference ٢ مرتبه تمايز معامله Transaction Dissimilarity ٣ مرتبه سن Age ٢ مرتبه درآمد Income ٢ مرتبه حمايت و پشتيباني Patronage ٥ مرتبه فردگرايي ـ جمع گرايي Individualism- Collectivism ٣ مرتبه فاصلة قدرت Power Distance ٣ مرتبه درگيري و تعامل اجتماعي Community engagement ١ مرتبه هنجارهاي اجتماعي Community norms ١ مرتبه هوشياري آنلاين مصرف کننده Consumer Online savviness ١ مرتبه نوع برند Brand Class ١ مرتبه نوع کاربرد و استفاده Type of Use ١ مرتبه آگاهي و دانش قيمتي Price Consciousness ١ مرتبه تحصيلات Education ١ مرتبه هنجارپذيري Norm Perceptions ١ مرتبه قدرت کنترل دروني Illusion of Control ١ مرتبه کمبود ظرفيت Scarcity of capacity ١ مرتبه جست وجوگري انصاف Search of Fairness ١ مرتبه در مجموع ٢٦ متغير در مطالعات منتخب شناسايي شد که در اين ميان ، متغير «ساختار بيـان قيمت » با بيشترين تعداد فراواني مشاهده ، در ٤٣ درصد مطالعات بررسي شـده بـود و متغيرهـاي «کشور»، «آشنايي با استراتژي قيمت گذاري پويا» و «ارائة اطلاعات » به ترتيـب در مرتبـه هـاي بعدي قرار داشتند.
Infuences of consumer characteristics on fairness perceptions of revenue management pricing in the hotel industry.